Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Stop regeringens jagt på pensionisterne

Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der er blevet voldsomt harm over regeringens jagt på pensionisternes indtægter.

Helle Thorning-Schmidt vil åbenbart benytte en skattereform til at straffe de pensionister, der har sparet op til deres pensionstilværelse, ved at beskære folkepensionens grundbeløb med 20 pct., svarende til 13.600 kr. årligt pr. person, og forære provenuet til de pensionister, der får pensionstillæg.

Der er med andre ord tale om, at regeringen vil gennemføre en klassisk marxistisk omfordeling mellem pensionister, et indgreb, der vil være særdeles mærkbart for den enkelte, som skal gennemføres med tilbagevirkende kraft, og som hverken skaber flere arbejdspladser eller mere vækst og derfor savner enhver fornuftig begrundelse.

Aldersbetinget ekstraskat

Derudover vil regeringen nu indføre en aldersbetinget ekstraskat, idet forhøjelsen af grænsen for, hvornår der skal betales topskat, kun skal gælde erhvervsaktive. En pensionist kommer derved til at betale mere i skat end en erhvervsaktiv med samme indkomst.

Forslagene medfører, at pensionister med opsparing kommer til at betale 1,2 mia. kr. mere om året.

Et fundamentalt element

Folkepensionens grundbeløb har været et af de fundamentale elementer i vores pensionssystem gennem mange år, og der har hidtil været politisk enighed om, at alle efter et langt arbejdsliv kunne regne med at modtage grundbeløbet og herudover et indkomstbestemt pensionstillæg.

Jeg vil derfor opfordre pensionisterne til at protestere mod disse angreb på deres indtægter, og jeg finder det meget usympatisk af regeringen at snige disse ændringer ind i en skattereform uden forudgående parlamentariske høringer og diskussioner.

Efterlyser klar holdning

Endelig efterlyser jeg en klar holdning fra Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om deres stillingtagen til angrebet på folkepensionens grundbeløb.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.