Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Det juridiske galehus

Hvis regeringen og Enhedslisten får held til at ændre på vilkårene for folkepensionens grundbeløb, så dette bliver afhængigt af andre pensioners størrelse, så har man tydeligt vist, at man ikke tillægger det nogen særlig betydning, at almindelige danskere kan forudse, hvorledes deres økonomiske vilkår bliver, når arbejdslivet hører op.

Enhver ordentlig politik skal selvfølgelig være baseret på ærlighed og overskuelighed. I pensionsmæssig henseende betyder dette, at man, længe før man trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet, skal kunne overskue, hvad man vil have at gøre godt med til sin tid.

Mange mennesker har tilskyndet af staten sparet op i forskellige pensionsordninger på kendte præmisser og i tillid til, at folkepensionens grundbeløb ikke stod til diskussion endsige ændring.

 

Bekvem forglemmelse

 

Man glemmer således bekvemt, at danskerne, siden loven om folkepensionens grundbeløb/mindstebeløb trådte i kraft i 1957, har betalt et indkomstafhængigt folkepensionsbidrag, der blev opkrævet samtidig med indkomstskatten.

Dette bidrag eksisterede som en selvstændig postering på selvangivelsen indtil skattereformen af 1987, hvor det fremover indgik uspecificeret i den almindelige statsskat, hvorved historieløse politikere kunne bilde sig ind, at folkepensionen nok bare var en generøs gave fra staten til begærlige pensionister.

Alt kan selvfølgelig ændres, men bare ikke på denne måde, hvor regeringens forslag som en tyv om natten kommer over befolkningen. Hvis man skal ændre forudsætningerne for folkepensionen, skal det ske med mange års varsel, så de implicerede får mulighed for at disponere derefter.

 

Diskriminerende forslag

 

Et andet forslag om, at grænsen for, hvornår der skal betales topskat, skal være lavere for danskere over 65 år end for dem under denne alder, forekommer særdeles diskriminerende. Det vil være temmelig vanskeligt at forstå, at hvis to mennesker laver det samme arbejde, har den samme løn og i øvrigt har de samme vilkår på alle områder, at den ældre da skal straffes med en højere skat, blot fordi han/hun er fyldt 65 år.

Efter Befrielsen indførte man for øvrigt (også) love med tilbagevirkende kraft, hvilket (heller) ikke viste sig at være nogen særlig klog foranstaltning.

Historieløse politikere kunne bilde sig ind, at folkepensionen nok bare var en generøs gave fra staten til begærlige pensionister.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.