Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Faglig dygtighed skaber forandringen

Det er faglig dygtighed og ikke kun flere akademikere, der skaber vækst.

Uddannelse skaber vækst, mener regeringen. Det er næppe forkert, hvis vi altså som samfund griber det rigtigt an. Det er ikke eksamensbeviset i sig selv, der skaber forandringen. Det er faglig dygtighed.

Det betyder, at de unge skal vælge en uddannelse, der udvikler deres evner og personlighed optimalt. Men hvordan vælger man, når alt for mange uddannelser lyder ens uden at være det; eller lyder forskellige uden at være det. Der er for meget støj på kanalen.

De studerende skal kunne se, om en uddannelse f.eks. har mere eller mindre praktik, om den er stærkt teoretisk, eller om den kræver særlige sociale kompetencer. Der er brug for hele viften.

Den enkelte unge skal kunne og turde vælge en uddannelse, som passer til ham eller hende, fordi så bliver man dygtigst. Dygtighed slår alt andet. Man bliver stærkest af at lade sig drive af sin motivation fordi det får en til at arbejde bedst muligt, udvikle sig mest og bruge sine evner optimalt. Det er samfundsøkonomi på menneskeligt ressourceplan.

Historien viser, at man reelt ikke kan forudse behovet for en specifik type bachelorer eller kandidater om fem år, og slet ikke om 10 eller 20 år, når de unge i dag er midt i deres arbejdsliv. Vi ved det mindre end nogensinde midt i globaliseringens enorme konkurrencespil. Til gengæld kan god uddannelse anvendes i mange kontekster.

Fokus på fagligheden


I England og USA har arbejdsgiverne langt mere fokus på uddannelsesniveauet end på den konkrete faglighed, når de ansætter en nyuddannet. Ved at lade mange fagligheder komme indenfor, får man andre vinkler på verden baseret på analyse, argumentation, viden og dygtighed. Pointen er her igen, at uddannelse drevet af motivation skaber et højere niveau og bedre arbejdskraft.

Uddannelse skaber ikke vækst, hvis de uddannede ikke er optimalt dygtige, og uddannelse skaber ingenting, hvis de uddannede ikke kan få adgang til arbejdsmarkedet. Det er vores fælles ansvar. Også arbejdsgivernes.

De unge skal gå efter guldet. Derfor skal de vælge uddannelser, der styrker og udfordrer deres talent optimalt. Go for it!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.