Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Afstemning om en ny europæisk fridag

I forlængelse af diskussionen om afskaffelse af helligdage vil jeg godt komme med et forslag.

Jeg tror, at der ikke er ret mange danskere, der uden først at slå op på Wikipedia ved, hvad de tre helligdage i foråret står for. De har selvfølgelig alle oprindelse ligesom julen og påsken i den kristne religion.

Da danskere tilsyneladende går mindre og mindre op i religion, synes jeg, at det at droppe helligdagene er en god idé. Til gengæld burde vi gå mere op i grundlovsdag den 5. juni og fejre den.

En fridag for at fejre Danmark i stil med Norges 17. maj. Jeg er ikke kun dansker, men også europæer. Derfor synes jeg, at vi skal indføre en fælles europæisk fridag for at fejre Europa og for at øge sammenholdet i den europæiske region.

Det er vist nødvendigt. Dagen skal selvfølgelig bestemmes med en folkeafstemning, samme dag i hele EU. Dagen kunne f.eks. være den 26. maj for indførelsen af EU-flaget i 1986.

En række datoer kunne sættes op inden en folkeafstemning blandt alle stemmeberettigede blandt EU's 502 millioner borgere (Wikipedia).

Netto ville det give en fridag mindre og ifølge beregninger 2 milliarder kr. i kassen. Derudover ville vi holde fri på dage, som virkelig betyder noget for os, nemlig Danmark og Europa og ikke pga. religiøse dage, som vi alligevel ikke ved, hvorfor vi fejrer.

Vi skal selvfølgelig holde fast i julen og påsken, da de er indbefattet af store traditioner.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.