Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Løsningen på EU's krise

Trafikminister Henrik Dam Kristensen går i JP's kronik 24/5 i veritabelt selvsving. Ord som unik, nye ideer, innovativ og ambitiøst flyder i en lind strøm ud af ministerens pc.

Ministeren skriver: »Regeringer i hele Europa oplever, at deres økonomiske manøvrerum er begrænset, og situationen udfordrer vores muligheder for at finansiere fremtidens investeringer i infrastruktur i Europa.« Og »den danske tilgang - statsgarantimodellen - er en unik fremgangsmåde, som vi med fordel har anvendt ved Storebælts- og Øresunds-forbindelserne«.

Den garanterede model


Ministeren forklarer i kronikken, at via statsgarantimodellen låner man penge til store trafikinvesteringer, men da staten garanterer udlånet, opnås meget lave renter.

Modellen er iflg. ministeren så unik, at den bliver hovedemnet for en EU-konference i København. Man sidder nu næsten med tårer i øjnene. HDK og hans danske ministerkolleger har i København simpelthen løsningen på EU's græske, italienske, spanske og portugisiske problem.

Undskyld, hr. minister. Men husk nu lige at forklare på den formentlig flotte og dyre EU-konference det unikke i statsgarantimodellen. Først betaler man tre gange prisen for en bil i Danmark, så betaler man iflg. FDM's hjemmeside lige nu de næsthøjeste benzinpriser i Europa fra England til Ural, og derefter betales broafgift på de broer, som er bygget via statsgarantimodellen.

Tre spørgsmål til ministeren


Jeg har tre spørgsmål til ministeren: Lånet til Storebæltsbroen må være meget tæt på at være færdigbetalt. Men derefter fortsætter pengene vel bare med at tilgå statskassen i den unikke ”danske statsgarantimodel”?

Har ministeren tænkt sig at invitere borgere fra Frederikssund med til konferencen, så de kan berette, hvor unikt og innovativt det er, at de fremover skal betale broafgift for at krydse Roskilde Fjord, når de kører fra den ene ende af deres kommune til den anden? Her har ministeren jo lige besluttet, at enten betaler de selv via ”den danske statsgarantimodel”, eller også må de vente 20 år på, at staten får råd til en ny bro.

Og et sidste, ikke uvæsentligt spørgsmål: Hvor meget er det lige en statsgaranti fra Grækenland er værd i øjeblikket?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.