Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Andelshavere rammes

Som formand for en andelsboligforening har jeg med nogen uro læst JP's (16/5) oplysning om, at der fra og med 2013 ikke mere vil være fradrag for forbedringer på grunde, som er byggemodnet efter 2001.

I vores forening har vi nemlig et fradrag på 760.200 kr. og en grundværdi på 5.020.100 kr. Bortfalder fradraget, er konsekvensen, at foreningen skal betale 17.727,86 kr. mere i årlig grundskyld. I forvejen betaler vi 49.764,88 kr.

Vi er 16 andelshavere i foreningen, heraf 13 pensionister eller efterlønsmodtagere, der ikke har mulighed for at forøge indkomsten.

I øvrigt kan jeg oplyse, at også vi benytter Rafn & Søn i forsøget på at få et rimeligt yderligere fradrag for forbedringer. Ud fra egen erfaring betragter jeg Rafn & Søn som et firma, der er inde i stofområdet.

I JP 19/5 svarer økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager på JP's artikel. Hun er tydeligvis mest opsat på at få forklaret, hvorfor det er helt i orden, at den andelsboligforening, hun selv bor i, skal gå fri, medens andre skal betale. Og så forsøger hun at forklare, at der på grund af fradrag for forbedringer er 3.000 boligejere, som slet ikke betaler ejendomsskat - og yderligere godt 35.000, der efter MV's mening betaler en kunstigt lav ejendomsskat.

I en andelsboligforening er det foreningen, der er boligejer, medens beboerne er andelshavere, der kan siges at bo til leje i foreningen. Det får mig til at frygte, at der kan være masser af andelshavere, der rammes af lovændringen.

I øvrigt undrer det mig, at man i 2012 vælger 2001 som basisår. Alle vi, der er flyttet ind i nye andelsboliger siden da, har gjort det i tillid til gældende lovgivning. Så her er der tale om forskelsbehandling og reelt om lovgivning med tilbagevirkende kraft.

Hvorfor ikke stoppe det påståede hul (blot 3.000 boligejere) ved at vælge 2013 som basisår og dermed sikre, at hullet ikke bliver større? Eller ultimativt ved at fjerne fradrag for forbedringer for alle boligejere. Det ville skæppe godt i kassen, helt i MV's ånd, idet De Radikale gerne ser boligerne højere beskattet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.