Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Færre svampe i økokorn

Helge Scholz skriver i JP 18/5, at risikoen for, at økologisk korn indeholder svampegiftstoffer, såkaldte mykotoksiner, er større end i ikke-økologisk korn.

Helge Scholz kan imidlertid være helt rolig, for i virkelighedens verden forholder det sig nemlig sådan, at der statistisk ikke er forskel på økologi og ikke-økologi, når det kommer til indhold af svampetoksiner.

Fødevarestyrelsens kontrolresultater og resultater fra EU-landene viser generelt, at der ikke er forskel mellem økologiske produkter og konventionelt dyrkede produkter, for så vidt angår giftstoffer fra svampe.

Norske forskere har endda påvist, at økologisk dyrket hvede, byg og havre har et lavere indhold af svampen fusarium og de giftstoffer, den danner (mykotoksiner). Ifølge forskernes tese er årsagen, at fusariums konkurrenter i naturen sprøjtes væk hos den konventionelle landmænd, så der bliver frit spillerum for svampen. Samtidig er monokultur-dyrkning (hvede år efter år på samme mark) en problematisk faktor i forhold til svampetrykket i konventionel dyrkning.

Godt nok er jeg økolog i dag, men som så mange andre af mine kollegaer har jeg en konventionel fortid. Som konventionel landmand oplevede jeg flere gange, at kornet nærmest kunne være klistret til med svampeangreb. Det har jeg aldrig oplevet som økolog. Tværtimod er svampeproblemet forsvindende lille i økologisk kornavl. Planterne har meget større modstandskraft over for svampene, når de ikke skal bruge al deres energi på at vokse unaturligt hurtigt på grund af et højt input af kunstgødning.

Toksinerne opstår, som HS ganske rigtigt skriver, under varme og fugtige forhold. Det sker efter høsten af kornet, hvis det ikke tørres og lagres korrekt. Det er her, det gode landmandskab kommer ind i billedet. Det er ikke problematisk at undgå svampetoksinerne - hverken for den økologiske eller den konventionelle landmand, møller eller brødfabrikant, når der med rettidig omhu praktiseres et ordentligt håndværk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.