Velkommen til København
Vi må konstatere, at et samfund, der ikke investerer i moderne infrastruktur, sander til.
København kommer i flere år til at ligne et bombekrater på grund at de mange anlægsarbejder.
Nordhavnsvej-metro-udbygning af Nordhavnen m.fl., Nogle af disse anlægsopgaver er startet og vil i flere år belaste vejnettet i København.
Vi ved, at der flytter ca. 1.000 nye borgere til København hver måned København er populær.
Hvordan ser København ud om 10-20 år? Er der arbejdspladser nok i Københavns-området? Hvor mange flere boliger skal der bygges? Er der brug for flere moderne trafiksystemer?
Miljørigtige investeringer
Hvis der ikke er arbejdsplader nok, hvor skal de så ligge?
Skal de placeres i Ørestaden, Malmø, Nordhavnen, Indre By, Nordsjælland eller Sydsjælland? Hvilken type arbejdspladser kan der blive tale om? Allerede her kan der konkluderes! De fleste nuværende og kommende nye arbejdspladser belaster ”kun” byen med persontransport. Meget få arbejdspladser vil belaste vejnettet med varetransport, som er affødt af en industriel produktion.
Københavns trafikale udvikling skal styres af miljørigtige trafikinvesteringer. Skal der indføres bompenge, hvor taksterne er dyrest i myldretiden?
Mindre biltrafik
Er det muligt at differentiere trafikrytmen med dette økonomiske tvangsværktøj? Kan dette adfærdsregulerede trafiktiltag fordele bil- og persontrafikken over flere timer i døgnet?
Vi ved, at den nye lukkelov med åbent om aftenen og et antal weekender har betydet, at indkøbs/oplevelses-biltrafikken bliver spredt ud over flere af døgnets timer.
Et flertal af den københavnske befolkning ønsker bedre forhold for cyklister og den kollektive trafik, mindre biltrafik og mindre støj og luftforurening.
Men vi må konstatere, at et samfund, der ikke investerer i moderne infrastruktur, sander til.
Vi skal ikke bekæmpe bilismen, vi skal styre udviklingen. For 25 år siden var der ingen i København, der troede på, at vi i 2012 havde en Øresundsbro, en Metro og en af verdens mest velfungerende lufthavne i Kastrup. Det er forår, og langs Københavns kyster er der badestrande med rent badevand. Selv i Københavns Havn er vandet så rent, at vi kan bade i havnen.