Noget uldent ved sagen
Transportminister Henrik Dam Kristensen skriver i sin kronik 24/5, at statsgaranti kan sikre, at store nødvendige investeringer bliver foretaget.
Der er vist et gammelt udtryk ”det er med statsgaranti”, som i realiteten betyder, at der er noget uldent ved sagen.
Sagen er, at der er masser af kapital, som bare har svært ved at finde en givtig anbringelse. Da man begyndte med at oprette pensionskasser, var en begrundelse, at der ville blive brug for kapitalsamlinger til store projekter. Nu er disse kapitaler blevet så store, at det ikke er let at få dem anbragt i en sikker investering.
Er vejbygning f. eks. en sikker investering på længere sigt. Ingen kan sige med sikkerhed, hvordan trafikken vil udvikle sig med stigende oliepriser og senere mangel på olie. El-biler må afvente bedre batterier, inden de bliver af betydning. En mulighed er måske at indbygge ledninger i motorvejene, så el-biler kan lade op undervejs.
For få år siden var jeg i Spanien, hvor der blev bygget motorvej igennem bjergene. Jeg tænkte, at det måtte være tyskerne, som betalte. Men allerede dengang fandtes der betalingsmotorveje, som spanierne ikke ville bruge. Altså, man kan let komme til at bruge penge på projekter, som ikke kan forrentes. Er det store penge, rigtig store penge, kommer skatteyderne til at betale i den sidste ende - med statsgaranti.