Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hele verden kan brødfødes økologisk

Agronom Per A. Hansen påstår i et debatindlæg om økologisk landbrug (JP 18/5), at jeg regner forkert.

Men alle de tal, jeg anvender, stammer fra FN-rapporter og anerkendte forskere. Og disse kilder har jeg ærlig talt mere tiltro til end PAH, der kritiserer en række økologi-positive kilder, som han tilsyneladende ikke har sat sig ordentligt ind i. For det første nævner PAH, at andre debattører her i JP har henvist til en ”FAO-analyse”, som ifølge PAH er »et partsindlæg, skrevet af økologiske tilhængere inden for FAO«. Der er imidlertid tale om en rapport fra FN's miljøprogram, Unep, så påstanden om et ”FAO-partsindlæg” er meningsløs. For det andet skriver PAH, at jeg »refererer til økologiprofessor Kr. Thorup fra KU, der postulerer, at der kan brødfødes 80 milliarder mennesker, hvis landbruget undlod husdyrene og kun dyrkede mad«. Hverken jeg eller professoren har imidlertid skrevet om potentialet for at brødføde 80 milliarder globalt, men derimod om potentialet for at brødføde 80 millioner med det danske landbrugsareal. For det tredje skriver PAH, at jeg henviser til forskere på Potsdam Universitet, hvorved han prøver at negligere den beregning, som viser, at hele verden kan brødfødes økologisk, også i år 2050, som selektiv ”cherry picking”. Men den pågældende beregning er foretaget i et samarbejde mellem syv forskere fra Universität Klagenfurt og tre forskere fra Potsdam Institute for Climate Impact Research. Der er tale om en sammenligning af 72 forskellige scenarier med varierende grad af økologi og ikke-økologi.

Husdyr giver nyttig gødning

For det fjerde påstår PAH, at jeg »plæderer for at fratage hele grundlaget for økologisk drift - nemlig husdyrholdet«. Det er ukorrekt. Det regnestykke, som viser, at hele verden kan brødfødes økologisk, er ikke baseret på et husdyrfrit landbrug. Det giver sig selv, eftersom et moderat husdyrhold er bæredygtigt og bl.a. kan give nyttig gødning, ligesom husdyr kan være afgørende for fattige bønders levevilkår i de områder af verden, som vanskeligt lader sig opdyrke. Men der er langt fra dette og så til at negligere klodens 60 milliarder produktionsdyr med henvisning til, at »husdyr æder en del affalds- og biprodukter, der ikke egner sig til menneskeføde«. Ja, husdyrene spiser også affalds- og biprodukter, men de spiser først og fremmest over halvdelen af verdens afgrøder. Og disse afgrøder stammer fra landbrugsarealer, der i stedet kunne anvendes til at producere menneskeføde.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.