Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Mellemstore virksomheder kan også tjene penge i Kina

Der er stadig guldfeberstemning i Kina, og hele verden kigger da også mod øst som en løsning på den manglende vækst i Europa.

Selvom væksten ikke er så høj i Kina, som den har været, vurderes det, at den de kommende år vil ligge på 7-8 pct., hvilket er en del sammenlignet med de 0-2 pct. vækst, vi ifølge OECD kan forvente i Europa. Det vurderes, at Jysk-koncernen, der åbnede sin første butik i Kina i 2010, har haft det svært, men at Bestseller og Carlsberg gennem deres efterhånden mange år i Kina har tjent gode penge - og stadig gør det. Analyser, både fra EU og det tyske handelskammer i Kina, peger da også på, at omkring tre fjerdedele af de europæiske virksomheder har en positiv indtjening i Kina, og at omkring 70 pct. af dem har samme eller højere indtjeningsniveau end i resten af verden. Det er flot på et vækstmarked, hvor de fleste stadig er i en opbygningsfase med de udgifter og investeringer, det nu engang kræver. Modsat situationen i Amerika, hvor det kun var de første håbefulde guldgravere, som reelt tjente gode penge, ser det anderledes ud for de virksomheder, der først er ved at starte i Kina nu. I Danmark hører vi ofte om de store danske virksomheder, der udbygger deres indsats i landet. For nylig annoncerede Coloplast, at den vil gøre Kina til en selvstændig afsætningsregion - en strategi der også følges af andre virksomheder, f.eks. Novo Nordisk.

Fordel at komme sent


Men hvad med de mellemstore virksomheder, der ikke kan satse så markant som de store? Der er faktisk god grund til at antage, at man som mellemstor virksomhed også kan gøre det rigtig godt i Kina. En analyse - igen fra det tyske handelskammer i Kina - viser, at selv virksomheder med under 10 mio. euro i omsætning og under 100 ansatte kan tjene gode penge. Mange store danske virksomheder startede i Kina for 10-20 år siden, da markedet var mindre og vanskeligere. En del mellemstore virksomheder er siden kommet til, og modsat guldgraverne kan der være fordele i at være en ”latecomer”. Infrastrukturen er udbygget, og der er etableret servicefunktioner, der hjælper nye virksomheder på benene i en fremmed kultur med andre måder at gøre tingene på. Via vores store kontaktnet af danske virksomheder i Kina ved vi, at de fleste forventer fortsat øget vækst, men også øget konkurrence - særligt fra lokale kinesiske virksomheder. Samtidig oplever mange et stærkt stigende lønkrav fra de fleste medarbejdergrupper, og begge faktorer lægger pres på indtjeningen. Dog ikke nok til at det bør hindre virksomheden i at gøre en satsning. Selvom indtjeningsudsigterne afhænger af branche og markedsfokus, viser undersøgelser, at du kan få en positiv indtjening på to-tre år. Men der skal fokuseres på Kinas midtermarked, hvor antallet af købedygtige forbrugere stiger stærkt. I Suitable for Growth - et innovationsprojekt mellem Industriens Fond og Universe Fonden - arbejder vi tæt sammen med syv mellemstore danske virksomheder om at få fat i det kinesiske midtermarked. Der er masser af spændende nicher med muligheder for de mellemstore. Kig med på www.suitable.dk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.