Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Israelsk minister er enig

»Den største trussel mod Israel er ikke et atomvåbenbevæbnet Iran, men at Israel en dag må ophøre med at være en jødisk stat, fordi landet vil have lige så mange palæstinensere som jøder.

Derfor er det i Israels interesse, at en palæstinensisk stat bliver dannet.« Hvem har sagt dette? Det har såmænd lederen af det israelske parti Kadima, Shaul Mofaz, der for få dage siden blev medlem af den israelske regering. Og citatet er taget fra New York Times og blev bragt i den engelske avis The Observer 6/5. I sit indlæg ”Sven Skovmands fejlslutninger om Israel” (JP 10/5) sagde Jørgen Granum, at jeg var naiv. Men jeg deler altså denne naivitet med en fremtrædende israelsk minister. Granum Jensen har ret i, at Yassir Arafat handlede dumt, da han i 2001 sagde nej til at indgå en aftale med den daværende israelske regeringsleder Ehud Barak. Han har også ret i, at nye fredsforhandlinger mellem Israel og palæstinenserne ikke automatisk fører til fred. Det er blot ikke nogen begrundelse for ikke at gøre forsøget, og den palæstinensiske præsident, Mahmoud Abbas, er langt mere indstillet på indrømmelser, end Yassir Arafat var. Men en absolut forudsætning for et resultat er, at Israel holder op med at udvide bosættelserne på den besatte palæstinensiske Vestbred. Mit håb er, at den netop dannede flertalsregering i Israel kan føre til en ændret politik på dette område. Den har nemlig et så stort flertal i parlamentet, at den ikke er afhængig af de småpartier, der indtil nu har bekæmpet alle forsøg på at skride ind over for bosættelserne og de forbrydelser, som deres beboere udfører mod palæstinenserne. Granum Jensen og hans fæller i Fælleskomiteen for Israel kan gøre en nyttig gerning ved at støtte Mofaz i hans bestræbelser på at dreje Israels politik i en mere fredsvenlig retning.

Sven Skovmand, forfatter, Stendyssevej 56, Stenvad

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen