Hvilke forhold tilbyder Aarhus de ældre?
Aarhus vil være kulturby - og det går bl.a. ud over de ældre, der er på plejehjem.
Det er utroligt, hvad vi borgere i Aarhus efterhånden må finde os i. Da Aarhus absolut vil markere sig som kulturby med Kulturhovedstad 2017, skal byen bruge 500 mio. kr. - ja, De læste rigtigt: en halv mia. kr. Man er så godtroende, at man tror, at staten, der skal spare milliarder, vil diske op med de 200 mio. kr. - men så vidt jeg kan læse mig frem til, er det vist ikke engang sikkert, at man vil give blot 10 mio. kr. På forhånd tror man så, at private sponsorer vil komme med en ordentligt sjat penge, men da det jo som bekendt heller ikke går særligt godt i den private sektor, så er det da meget optimistisk at tro på dette. Foreløbigt har man skrabet 100 mio. kr. sammen ved bl.a. at sælge Tivoli Friheden og Bymuseet, og måske sælges også Vilhelmsborg og Brobjergskolen, og hvem ved hvad mere? Derudover risikerer man at forgælde vores by langt ud i fremtiden.
Skuespil i stedet for brød
Det forekommer mig at være skuespil i stedet for brød som i Romerriget før dets fald. Når man ser på ovennævnte, undrer man sig over, at det skal have så stor betydning for byen at blive kulturby, især da stort set ingen kan huske hvilke byer, der førhen har været kulturbyer. Jeg synes, at borgerne i byen bør protestere over dette “kulturbyvanvid”, som mange med skolesøgende børn har fået ind på livet, som brugere af institutioner og ældrecentre har fået ind på livet, og som jeg også selv har fået ind på livet via min mor, der er plejehjemsbeboer, da det nu er kommet i spil, at der måske skal lukkes fem plejehjem.
Glade plejehjemsbeboere
De 19 beboere, der bor i Husumvej nr. 1-plejeboligerne er alle meget gamle - mange i 90'erne og en beboer endda tæt på 104 år. De er meget lykkelige for at bo på dette dejlige plejehjem, der har et helt usædvanligt kærligt og velmenende personale - et personale, der har været ansat på stedet i mange år og også er glade for stedet. Der er en lukket have, så de senile kan gå ud uden at blive væk eller skulle have GPS på for at kunne blive fundet. Plejehjemmet er nyrenoveret for 10 år siden og absolut tidssvarende med store, pæne baderum til alle beboere og indbyggede kraner til forflyttelse. Grunden til, at det måske skal nedlægges, er, at Aarhus Kommune her - som med flere andre nybyggerier - har forbygget sig med et nyt plejehjem (Rosenvang), hvor ingen har lyst til at flytte ind, da de beboere, der er demente, ingen muligheder har for at kunne komme ud i frisk luft, da der ikke er have til, og de skal bo på 2. sal. Desuden siger man, at det er for dyrt, at Husumvej har en pedel i halvtidsstilling, samt at man skal ofre havemand, da der jo er have til. Vil det sige, at fordi man er meget gammel og ikke kan klare sig selv mere, så er det lige meget hvor og hvordan man bor, blot kommunen kan spare et par kroner? Det er meget dyrt at bo på Husumvej og mange af beboerne giver 8.000-9000 kr. om måneden for ganske små lejligheder. Dertil kommer så de andre udgifter til mad, pleje, rengøring og vask, så det er ikke fordi, de får noget gratis og set i forhold til andre lejeboliger i byen på samme størrelse ligger prisen i hvert fald i overkanten. Andre lejeboliger har da også viceværter og får slået græs, klippet hæk og ryddet sne, så den undskyldning køber vi i beboerrådet ikke.
Robotter og automatisk toilet
Med den politik, som ældrerådmand Dorthe Laustsen påstår, kommunen har på ældreområdet, burde netop steder som Husumvej-plejehjemmet bevares. Hvordan vil vi have det, når vi bliver gamle? Vi skal have robotstøvsugere - får kun gjort rent hver tredje uge (hvilket bevirkede, at der gik møl i min mors gulvtæpper der, hvor hun boede før Husumvej). Cafeer lukkes i weekenden, så beboerne i beskyttede boliger skal leve af frostmad i weekenderne og skal ligge inde med store beløb (som de måske er ude af stand til selv at hæve), da de skal betale maden kontant, hvor det før blev trukket af pensionen. Og beboerne på plejehjem skal også have toiletter, der spuler dem og tørrer dem, selv om de måske slet ikke er i stand til selv at ordne deres tøj bagefter, og man har sendt penge til Korea for at hjælpe firmaer dér med at opfinde endnu flere robothjælpemidler (i stedet for at hjælpe danske firmaer).
Forskning for egne penge
Hvis udenlandske firmaer skal forske i ting til ældreplejen, så burde de da gøre det for egne midler og ikke for penge sendt fra Aarhus Kommune og sparet på ældreplejen. Nu så jeg i avisen, at der skal bygges et privat plejehjem i Egå, der skal drives efter principperne fra det kendte Lotte-plejehjem, så hvis folk skal flyttes mod deres vilje, er det jo slet ikke sikkert, at man har lyst til at flytte i et af kommunens plejehjem, og så får kommunen da først problemer med at leje de tomme - og dyre - plejehjemsboliger ud. Ville du have lyst til at flytte ind et sted, hvor du ikke har lyst til at bo, og så vide, at du skal blive boende der resten af dit liv? Og du skulle flyttes fra et sted, du var glad for at bo, og ud over det, så skulle du skilles fra dem, du kendte og holder af uden at have mulighed for at kunne opsøge dem eller kunne få besøg af dem. Nej, vel?