Råd om investering
Jeg har med interesse, men også med en del undren, læst Nordeas chefstrategs råd til de investorer, der skal finde noget andet at investere i end statsobligationer (JP Invest 14/5).
Han »anbefaler aktier i stabile og ikkekonjunkturfølsomme virksomheder - eksempelvis medicinalaktier«. Det er sandelig nye toner. For præcis to år siden overlod jeg det til Nordea at investere den største del af mine opsparede midler. Jeg beholdt dog kontrollen over en mindre del, hvor der bl.a. befandt sig 200 aktier i Novo, som jeg havde købt billigt midt under den store krise. Selvom Nordea ikke skulle forvalte denne del af mine midler, var dets investeringsmedarbejder meget overbevist om, at disse aktier skulle sælges, for, som hun sagde, »der er ikke mere potentiale i Novo-aktien«. Desværre lod jeg mig overtale. Kursen var da 460. Nu to år senere er kursen over 800. Jeg ved godt, at det er svært at spå og især om fremtiden. Men jeg savner lidt ydmyghed fra de professionelle investeringsrådgivere, når de rammer så langt ved siden af. Jeg tror, at mange små investorer (som jeg) ville være taknemmelige, hvis Erhverv&Økonomi kunne finde ressourcer til at sammenholde de store bankers vurderinger og rådgivning om investering med den senere faktiske udvikling af markedet. Alle banker hævder at være eksperter på området, men der er jo sikkert nogle banker, der er bedre end andre til at se i krystalkuglen. Axel Michelsen, professor emeritus, Rosenvænget 74, Odense SV