Det var Aars, der fik et kulturhus
Mikael Jalving har i JP 4/5 et indlæg, han kalder ”En mur af kultur”. Ham læser jeg altid med interesse, måske fordi jeg mestendels er enig med hans påstande. I indlægget er der dog i hvert fald én fejl.
Mikael Jalving nævner i sin opremsning af byer, der er begavet med et kulturhus, også Løgstør. Løgstør har helt sikkert gerne villet have et musikhus, men her i Vesthimmerlands Kommune var det hovedbyen Aars, der blev begunstiget. Aars har fået et dejligt nyt musikhus Alfa - navnet dannet af forbogstaverne i hovedbyernes navne i Vesthimmerland: Aalestrup, Løgstør, Farsø og Aars.
Skabt af Kirkeby
Musikhuset er arkitektonisk skabt efter et oplæg af kunstneren Per Kirkeby, som i høj grad kunstnerisk og arkitektonisk har sat præg på Aars. Økonomisk set fik Aars alene muligheden, fordi storebror i Region Nordjylland ikke evnede rettidigt at udnytte et EU-tilskud, så der blev derved nogle smuler tilbage til udkanten Aars. Musikhuset Alfa er et selvstændigt anneks til Vesthimmerlands Gymnasium og har løst et stort undervisningsmæssigt behov for lokaler til undervisning i musiske fag. Men bortset fra det har Jalving ret; Vesthimmerlands Kommune har ikke væsentlige midler til at investere i aktiviteter i musikhuset, ligesom områdets erhverv heller ikke størrelsesmæssigt evner økonomisk at støtte i det omfang, der er behov for. I Aars håber vi så til gengæld, at kunstnere og impresarier har øjnene åbne og ser mulighederne i Musikhuset Alfa, hvor en fantastisk god koncertsal kan rumme ca. 400 tilhørere. Jalving beskriver nærmere Aalborgs store opgave med kunstnerisk at løse problemerne, når Aalborgs nye musikhus står færdigt. Som jeg ser det, må det skabe en del problemer i Aalborg, især for det, der i daglig tale kaldes Aalborg Hallen, og som i dag vel har de arrangementer, som må påregnes at flytte til det nye musikhus.