Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Kan det virkelig passe?

Danske statsborgere med børn, der vender hjem fra udlandet, heri medregnet landene i rigsfællesskabet, Grønland og Færøerne, rammes hårdt af den nye lovgivning om børneydelse, børnetilskud og børnebidrag, som trådte i kraft 1/1 2012.

Jeg er lige vendt tilbage fra Grønland med min datter på otte år, fordi jeg efter mange år gerne vil være lidt sammen med min familie, og fordi mine forældre er ved at komme lidt op i årene, og vi ikke har set ret meget til min brors børn. Jeg har de seneste 16 år arbejdet på fuld tid i Grønlands hovedstad Nuuk inden for førskoleområdet. Ja, så løb jeg ind i den her uværdige behandling fra Hedensted Kommune. Først opfordrede forskellige ansatte i borgerservice mig til at søge børneydelse, forhøjet børnetilskud og sætte bidrag fra faderen i gang samt boligtilskud for bare at give afslag på det hele. Ydermere måtte kommunen udskyde bidraget fra faderen i et halvt år, fordi kommunen ikke længere kan lægge ud for det, som der ellers er normal procedure for. Så jeg må sige, at jeg er kommet tilbage for at begynde fra bunden uden nogen form for hjælp. Det, der bare skulle være ligetil, er pludselig blevet meget besværligt, og jeg ved ikke, om vi overhovedet har overskud til at fortsætte her i Danmark. Jeg har ellers masser af uddannelse og erfaring med. Så forsøgte jeg uden held at kontakte socialministeren, men kom i stedet til at tale med en fra social- og integrationsministeriet, og han påstår, at det er kommunen og den enkelte sagsbehandlers velvillighed til at yde hjælp efter aktivloven, det kommer an på for at yde en form for hjælp. Ja, lige nu ser jeg ikke nogen anden udvej end at vende tilbage til Grønland. Her har jeg nemlig mulighed for at få arbejde og forsørge mig selv og mit barn, hvad jeg allerhelst vil uden ydelser fra det offentlige.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.