Nu er der så igen bud efter vestbyens skoler
Da Nordgårdskolen lukkede, var der gabende tomt på Rådhuspladsen.
For nogle måneder siden havde jeg et indlæg i avisen om bussing af skoleelever fra vestbyen. Dette blev - selvfølgelig - forbigået i stilhed, idet byrådet og forvaltningen har besluttet, at bussing er en succes i Aarhus. Succes, fordi det ene og alene fokuserer på sprogindlæring. Så skidt med børnenes sociale velbefindende: Skidt med, at de bliver mobbet i bussen om morgenen. Skidt med, at deres fritidsliv hænger i laser. Skidt med, at de færdes i en verden, de ikke genkender hjemmefra. Skidt med det, så længe de lærer at sige: ”sporvognsskinneskidtskraber”. Nu er der så igen bud efter vestbyens skoler. Den såkaldte skolestrukturrapport nævner op til flere skoler i vestbyen som lukningstruede. Helt paradoksalt nok fordi skolerne har for få elever, elever man gennem de seneste fem år har busset væk. Også paradoksalt nok til trods for, at Cepos nævner vestbyens skoler som nogle af dem i hele landet, som er dygtigst til at flytte eleverne fra det, som de kommer med i 0. klasse, til det, som de går ud med i 9.
Analyser udeblev
Men mest af alt skuffer det mig, at vestbyens skoler overhovedet bliver nævnt. Jeg kan huske vestbyanalysen, som kom for år tilbage, og som endte med, at man lukkede to skoler herude. Den var faktisk ment som den første i en række analyser af byens skolestruktur. Resten af analyserne kom bare ikke, da man havde lukket de to skoler. Ja, det vil sige: Nu er analysen her. Men i stedet for at frede vestbyens skoler er de med i bowlen endnu en gang. Det var ellers klart min opfattelse, at man ”betalte” sidste gang, der var skolelukninger her i byen. Det er selvfølgelig også mest opportunt at lukke endnu et par skoler i vest. Her har folk ikke de ressourcer, det kræver at råbe så højt, at byrådsmedlemmerne gider at høre efter. Da man lukkede Nordgårdskolen var der gabende tomt på Rådhuspladsen, og det er noget, man kan lide i politik, for det koster så ikke stemmer.
Vestbyen har trukket sit læs
Ethvert byrådsmedlem med anstændigheden i orden meddeler, at vestbyen har trukket sit læs i forhold til skolelukninger. Det er i øvrigt her, byens allersvageste beboere bor. Skal de miste flere skoler? Skal de begive sig ud på flere halvdagsrejser til skoler i den anden ende af byen, hvor de alligevel ikke føler de hører til? Hvorfor poster vi mia. af kr. i eksempelvis Gellerupparken og Bispehaven, når vi derefter tømmer disse områder for skoler og udsulter deres fritidsliv? Var det så ikke nemmere at flytte beboerne derud, hvor skoler og fodboldklubber er og trives? Jeg vil gerne opfordre byrådsmedlemmerne til at stå ved deres løfter og lade vestbyen gå fri for skolelukninger. Børnene herude har udfordringer nok i dagligdagen. De behøver ikke et byråd, der giver dem yderligere.