Landkrabbernes nye ”spritbåde”
Grænsesupermarkederne har siden indførelsen af den famøse fedtafgift fået en magisk tiltrækningskraft på danskere fra hele landet, der nærmest valfarter til grænsen i dette forår.
Fra mandag morgen til søndag aften kommer bilerne fra hele Jylland, Fyn og Sjælland i en strøm, der nærmest kan betegnes som en kolonne fra Kolding til grænsen og omvendt senere på dagen. Som købmand/handelsmand, der taler med rigtigt mange danske kunder under mine ugentlige, arbejdsmæssige grænseture, var fedtafgiften simpelthen dråben, der fik handelen til at eksplodere. På grund af afgiften er danskernes indkøbsmønstre omlagt til Flensborg, hvor man køber rub og stub til husholdningen. En fjernelse af fedtafgiften efterfølgende vil absolut intet hjælpe. Der er kun én ting at gøre: Få så den dåsepant indført. Politikerne har diskuteret dette i årevis, og intet er sket indtil dato. Det er en katastrofe for især Sønderjylland og generelt for hele Danmarks erhvervsliv. Kun en dåsepant vil lægge en kraftig dæmper på grænsehandelen, idet så godt som samtlige grænseshoppere har biler og trailere fyldt godt op med denne vare, der først transporteres i en armada af 40 tons-lastbiler til grænsen for så omgående at blive transporteret i mindre mængder af alt, hvad der kan krybe og gå til Danmark. Jeg undres i den forbindelse altid over, med hvor stor energi forskellige grupper af folk på overførselsindkomster pludselig kan arbejde på p-pladserne ved shoppingcentrene. Der svinges og jongleres rundt med både to til tre og sågar fire kasser øl/vand ad gangen af personer, der åbenlyst ikke svinger ret mange skovlfulde jord eller andet på det danske arbejdsmarked, men det er jo blot en opmærksom betragters vurdering. ' Som en person med stor maritim interesse var jeg sammen med mange andre kede af spritbådenes endeligt i 1999, godt tilskyndet af en vis fru Jelved. At vi i 2012 giver handlende på den tyske side så utrolig lette betingelser for at ”berige sig i utroligt omfang” gennem den famøse fedtafgift og manglende dåsepant, er for dårligt over for dansk erhvervsliv - alt sammen grundet politikere, der virkelig ikke ved, hvor slemt det står til her i dette forår, og som ikke har handlet i tide. Kom så i gang!