Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Gymnasialt Tjernobyl

Selv om nydannelsen ”Almen Studieforberedelse”, kronjuvelen i gymnasiereformen anno 2005, gradvist skæres ned, er og bliver den reformerede stx-uddannelse en uddannelsespolitisk katastrofe, et gymnasialt Tjernobyl.

Kort fortalt udskiftede en uhellig alliance - bestående af en flok verdensfjerne teoretiske pædagoger, en håndfuld bureaukratiske embedsmænd og en kompakt majoritet af naive uddannelsespolitikere - med et snuptag en lødig og velfungerende, fagligt funderet undervisning med et sæt abstrakte ”kompetencer”. Den hæderkronede ”privatpraktiserende” lektor blev i en håndevending udskiftet med et anonymt ”lærerteam”.

Hvis de nyudklækkede studenter fra de første reformårgange, dvs. 2008 og fremefter, har opnået et vist fagligt udbytte i deres gymnasietid, er det nærmest på trods af systemet. I praksis i kraft af en række modige og ansvarsbevidste undervisere, som handler stik imod reformens ånd og bogstav - altså en form for civil ulydighed.

Men hvornår vil de ansvarlige politikere tvinges til at indse, at det, der i sin tid pompøst blev lanceret som ”århundredets reform”, reelt snarere er århundredets katastrofe? Ret snart. For nu begynder konsekvenserne af gymnasiereformen at blive alarmerende tydelige. De første reformårgange har jo allerede holdt deres indtog på de videregående uddannelser.

Dårligere sprog


Et par eksempler: Fra pålidelig kilde forlyder det, at niveauet blandt de danskstuderende på Københavns Universitet er faldet drastisk. I de opgaver, som de studerende skriver efter to års studier, er både sprog og indhold således markant dårligere end tidligere. Hvor karaktererne før gymnasiereformen typisk lå på 7-10, ligger gennemsnittet nu omkring karakteren 4.

Fra Danmarks Filmskoles instruktøruddannelse, som regnes for en af verdens bedste, forlyder det, at det for hvert år bliver sværere at finde egnede danske ansøgere. Der mangler ganske enkelt en kunstnerisk kerne i de danske ansøgeres projekter. I modsætning til især de mange svenske kandidater falder det tilsyneladende ikke de danske filminstruktører in spe ind, at film ikke kun er form, men også indhold.

Mon ikke der er en sammenhæng mellem de danske ansøgeres ideer uden reelt indhold og det åndløse kompetencegymnasium, som de lagde bag sig for et par år siden?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.