Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Manglende social ansvarlighed

Det er med undren og dyb beklagelse, at jeg som formand for Landsudvalget for Vikarservice kan konstatere, at den nye regerings løfter om social ansvarlighed ikke længere gælder, når det handler om sygdomsramte landmænd.

Hvor er begrundelsen for, at SRSF-regeringen nu vil fjerne 10,8 mio. kr. fra finansloven til den såkaldte Vikarservice?

Jeg må fremhæve, at der i den nu dødsdømte ordning kun er tale om en delvis finansiering af landmandens udgifter under sygdomsforløbet. Landmanden betaler langt størstedelen selv.

Ordningen betyder, at landmænd, der rammes af sygdom eller ulykke, kan få tilskud til at ansætte en vikar og dermed sikre, at dyreholdet under sygdomsperioden bliver passet på kvalificeret måde.

Kan det tænkes, at SRSF begrunder ordningens ophør med, at vikarordningen er et særligt privilegium for landmænd som selvstændigt erhvervsdrivende?

Det er det ikke. For netop landmanden kan ikke blot se tiden an og vente på, at feberen falder. Køerne indstiller ikke mælkeproduktionen, fordi ejeren er syg, og dyr kræver pasning alle ugens syv dage.

Derfor er det bydende nødvendigt, at ikke blot ”nogen”, men professionelle, tager sig af bedriften, mens landmanden er syg. Hidtil har kvalificerede medarbejdere via Vikarservice med god forstand på dyrehold og landbrugsdrift kunnet rykke ud i akutte situationer.

Hvor er vi nu?

For den sygdomsramte landmand er regeringens nye form for social ansvarlighed en dyr affære. Et eksempel: En landmand med et kompliceret benbrud, sygemeldt i otte uger, skal i fremtiden uden tilskuddet betale 66.000 kr. til en vikar - efter fradrag af sygedagpenge. Penge, der vel at mærke skal findes ved siden af bedriftens normale udgifter. Regeringen hævder, at den vægter social tryghed højt. Efter at SRSF nu har lagt løkken om halsen på den landsdækkende Vikarservice, må jeg spørge: Hvor er troværdigheden og ansvarligheden?

Sven-Aage Stenholdt, formand for Vikarservice, Farrisvej 50, Vamdrup

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen