Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Unge og stemmeurnerne

I den ene del af avisen kan man læse, at unge skal have stemmeret som 16-årige, og i den anden del, at unge drikker så meget, at det er nødvendigt at sætte aldersgrænsen op for alkohol, som først kan købes legalt, når man er 18 år.

Inden man beslutter sig, ville det være belejligt at nuancere debatten mod at få diskuteret, hvad man i dag mener, at begrebet ung skal indeholde. På samme måde som man diskuterer fattigdom, så har alle en mening, men der er ikke noget facit. Så hvornår er man ung? Måske skulle man sætte sig sammen og få sat nogle parametre op på begrebet ung anno 2011-2020.

Jeg arbejder til dagligt med unge, og der er ingen tvivl om, at unge ved rigtig meget i dag, også mere end jeg vidste som ung. Men det er en selektiv viden, hvor demokrati og samfundsdebat også fylder, men desværre for lidt i unges begrebsverden.

Unge er for mig personer, der er 11 år og op til 18 år. Børn forlader barndommen tidligere og tilegner sig tidligere de normer, der før var kendetegnet ved ungdommen, f.eks. fester, fritidsarbejde, hænge ud, drikke alkohol, ryge, være seksuelt aktive osv. Det er sket med samfundets accept.

Mange forældre og undervisere kæmper dagligt en kamp for at fastholde børnene i barndommen, men forgæves. Børnene vinder. Selv om den sidste Harry Potter-film indeholder så grove scener, at man har fastsat en vejledende grænse på over 11 år, så er der nok ikke én ivrig Harry Potter-fan på ni år, som ikke har set den, og jeg kunne nævne flere eksempler fra spil til diverse konsoller, der har en mærkning på 18 år, men rask væk spilles af en 10-årig. Der er virkelig grund til at diskutere og nuancere begrebet unge.

Mange unge på 18 år oplever et pres fra omgivelsernes, der medfører, at de ender i en gældsfælde, fordi de ikke kan modstå presset til at skulle eje diverse elektroniske gadgets her og nu, så måske skulle debatten også omhandle det økonomiske ansvar, man får som myndig person. Kan man stemme om et lands eller kommunes finanser, når man ikke har orden i eget hus? Ja, mange voksne kan jo, så hvorfor ikke også unge?

Mit bud er, at der nu overalt, hvor unge mellem 11 og 18 år er, opsættes bokse, hvor man kan komme med sin mening om begrebet ung, og på baggrund af denne kæmpemæssige indsamling af viden fra dem, det handler om, får vi redefineret begrebet ung, for så at finde ud af, hvad en ung skal have af pligter og rettigheder.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen