Et spørgsmål om etik
Der er i disse tider stor fokus på velfærdsteknologi, særligt inden for sundhedsområdet. Robotstøvsugere, bademaskiner og nu en it-ble, der sender plejepersonalet en besked, når bleen skal skiftes.
Der skal en god portion etik med i alle disse velfærdsteknologi-ideer, for når alt kommer til alt, så er det altså levende mennesker, vi har med at gøre og ikke en ting. Jeg hilser som sygeplejerske velfærdsteknologien velkommen, men det er med mange forbehold, for hvor bliver den menneskelige kontakt af?
Er vi på vej ud i et samfund, hvor det er begrænset, hvor meget den ældre eller den syge skal tildeles af menneskelig kontakt? Fremtiden er jo helt klart i teknologiens tegn, også inden for sundhedsvæsnet hvor patientsikkerhed er i fokus.
Derfor mener jeg også helt klart, at de etiske overvejelser skal med, når vi udvikler velfærdsteknologi; ikke alt kan gøres op i penge.
Og hvordan ville vi selv have det, hvis vi blev syge og fik brug for hjælp? Tiltaler ideen om en elektronisk ble os, kommer sygeplejersken kun, når hun får besked via en sms, eller kan jeg også få hjælp, hvis jeg bare ikke kan sove eller er utryg?
Alle disse spørgsmål håber jeg bliver taget op, når vi kaster os ud i velfærdsteknologiens univers.
Hvor går grænsen, og er der i det hele taget en grænse?