Postens pengemaskine
Der må være mange, der føler sig tvunget til at opsætte en brevkasse ved vejen efter de af Post Danmark A/S fastsatte restriktive retningslinjer.
Den omdelte post består i stigende grad af reklamer, der hos mange almindelige husstande vel udgør mere end 90 pct. af posten.
I mange områder vil reklamerne fylde brevkasserne, så der ikke er plads til den almindelige post efter et par dages manglende tømning.
Det vil afsløre sig ved husstandens fravær i mere end nogle få dage, så brevåbningen måske flyder over af reklamer som en opfordring til indbrud i boligen.
Reklamer og gratis lokalaviser i brevkassen skal efter beboerens ønske kunne fravælges som hidtil ved mærkning på brevkassen.
Men reklamer og lokalaviser bør fortsat kunne modtages gennem den hidtidige brevsprække i boligen, såfremt beboeren ønsker det, ligeledes ved mærkning på den opsatte brevkasse.
Her tænkes på ombæring, der ikke udføres af Post Danmark.
Man har forhøjet portoen for almindelige breve i urimelig grad.
Det vidner om, at man har privatiseret postvæsenet, så det bliver en pengemaskine, der skal optimeres til størst muligt overskud i modstrid med tidligere tiders opfattelse af, at det danske postvæsen skulle være økonomisk neutralt.
Postvæsenets logo giver mistanke om det.
Posthornet med kronen er reduceret til en plads i siden, hvor ordet Post er dominerende, og A/S-betegnelsen ”glemt” - måske afventende en ændring til ”EU-Post” i gult på blå baggrund omkranset med gule stjerner?