Et sundt liv for børn og unge med den nye naturbase
Det er med stor glæde, at jeg og De Konservative nu i byrådssalen er med til at stemme for den nye naturbase i Peter Sabros Minde i Højbjerg.
De Konservative har ved mange lejligheder givet udtryk for, at Aarhus Kommune skal have en større variation og mangfoldighed i kommunens pasningstilbud til børn og unge. Naturbasen, som nu etableres, rummer et tilbud om, at en del børn store som små får muligheden for at blive passet i den dejlige natur, som Aarhus er en del af. Det synes jeg er særdeles positivt.
Jeg og min byrådsgruppe er ikke i tvivl om, at vi med dette tilbud kan anvende naturen til at give børnene mulighed for at få udviklet alle deres sanser og kompetencer såvel fysisk, mentalt som socialt.
Naturbasen Peter Sabros Minde og dens placering danner de perfekte rammer for barnets leg og læring. Den er et tilbud, der tilgodeser såvel det stille og forsigtige barn som det barn, der har behov for at komme ud og få brændt lidt krudt af.
At børn fra midtbyen, som nødvendigvis ikke ellers er tæt på naturen, nu får mulighed for at opleve og være i naturen danner et godt fundament for barnets sundhed og trivsel. Det er en særdeles vigtig gevinst ved en naturinstitution.
Dette tilbud er et skridt på vej i den rigtige retning i forhold til at tænke sundhed og forebyggelse på så tidligt et tidspunkt som muligt.
Det er mit håb, at vi ved at give børn et tilbud som naturbaser, skovbørnehaver og lignende, fulgt op af tilsvarende tilbud til den lidt ældre aldersgruppe, bidrager til at skabe rammerne for, at børn og unge kan udvikle et sundt liv.
Anne Mette Villadsen, byrådsmedlem (K), Skåde Højgårdsvej 34, Højbjerg