Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Stakkels Danmark - og os

Stakkels Danmark, stakkels danskere. Jeg vil vove den påstand, at de gode intentioner om øget grænsekontrol på forhånd blev ødelagt af nogle få tyske politikere/meningsdannere og af pressen, der mente, at tyske turister nu ville holde sig væk fra Danmark.

Dette sammen med andre skrækscenarier gjorde, at ordningen for alt i verden ikke måtte blive en succes, og de nyindsatte toldere var så påvirkede af dette, at de trods evnen ikke havde viljen til de store fangster.

Nu påviser danske kloge hoveder og besserwissere, at ordningen ingen effekt har haft gennem langt flere pågribelser af diverse kriminelle elementer. Men som næsten daglig passant af den dansk-tyske grænse kan jeg kun sige: Det tror da pokker. Tror man virkelig, at man gennem fire-, seks- og ottemandsgrupper i fuldt dagslys kan få nogen effekt af at standse danske indkøbsturister med trailere på vej hjem med 20 kasser øl/vand samt diverse andre dagligvarer?

Lige til ”æ Rummelpot”

Jovist er det da hyggeligt at få en snak med ”de hyggeliche Dänen”, også i form af toldere, men metoden er lige til det satiriske sønderjyske magasin ”æ Rummelpot”.

Jeg mener, at man skulle have satset på udrejsekontrol samtidig med en indrejsekontrol og vil tillade mig at spørge de danske toldere: Hvor mange polske, baltiske og Balkan-varebiler og for den sags skyld engelsk indregistrerede ditto med østeuropæiske førere har man stoppet i perioden, og hvilket resultat har det givet?

Nedslående læsning

Jeg tror, at svaret udebliver eller bliver nedslående læsning med hensyn til resultatet. Og på hvilke tidspunkter blev kontrollerne udøvet?

Østeuropæiske bander er smartere, end politiet tillader, og kommer altså ikke ved højlys dag ind eller ud over grænsen, og det har vore gode venner syd for grænsen altså fundet ud af, idet tyske myndigheder i form af Polizei/Zoll nat og dag forefindes på hver eneste motorvejstankstation mellem f.eks. Danmark og Polen.

Myndighederne pågriber på den måde hver eneste uge, hvis ikke hver eneste dag, nogle få tyveknægte, der har ”belejret” netop Danmark, fordi de har fundet ud af, at konsekvensen og risikoen er lille i Danmark i forhold til f.eks. i Tyskland.

Der er ingen tvivl om, at der er flest ordentlige folk i selv østeuropæiske lande, men vi har altså en magnetisk tiltrækningskraft på de dårlige elementer fra hele Østeuropa, og det vil den ny regering åbenbart ikke forstå.

Forståelse for kontrollen

Nu afskaffer man den ganske nødvendige grænsekontrol, hvilket vil bevirke, at enhver borgers sikkerhed er truet - især her i det sydlige Jylland.

Under mine ugentlige rejser i Tyskland, hvor jeg talte med 40-50 nye mennesker hver uge, fandt jeg overhovedet ingen, der ikke havde forståelse for vor nye grænsekontrol, når de hørte, hvor tyveri/indbrudsplagede vi var. Selv kirker og gravsten går ikke fri for f.eks. kobbertyveri.

Nu ophører kontrollen, og dermed overlades alle tyveriplagede danskeres skæbne til de vakse tyske myndigheder grundet vort eget politis manglende ressourcer.

Jeg kan kun sige: Stakkels Danmark, stakkels danskere.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.