Jamen, det kunne da være …
Min gamle ven Jens Kvist, sognepræsten i Aabenraa, siger i JP 17/11, at den garder, jeg fortalte om forleden, slet ikke behøver at være indvandrer, men kan være adopteret.
Ja, Jens Kvist har ganske ret i, at den mulighed foreligger, men den anden foreligger også, at der er tale om en indvandrer, der som barn er kommet til Danmark og er blevet dansk, og det var - som det fremgik af mit indlæg - den sidste mulighed, der interesserede mig, fordi den ville sige noget vigtigt og afgørende om muligheden for at kunne blive dansk. Dette forudsætter nemlig et Danmark.
Det forudsætter en national tradition, en dansk kultur, et folkeligt fællesskab, som den udefra kommende kan indgå i og blive assimileret med.
Hvis alt er tomhed, kan ingen rodfæstes.
Hvis ikke der er bl.a. en dansk livgarde, som en ung indvandrer kan blive en del af med uniform, bjørneskindshue og historie, så ville denne unge indvandrer ikke have muligheden for at kunne blive dansk, for så var der intet Danmark.
Det var denne sandhed, jeg ville slå fast i en tid, da den overnationale og globale tomhed og rodløshed dyrkes.