Loft sætter bundrekord
I 2009 sammenlagde Peter Loft Skatteministeriets departement og den store driftsorganisation Skat.
Stillingen som told- og skattedirektør blev nedlagt, idet Peter Loft herefter både var departementschef og told- og skattedirektør. Med mit kendskab til centraladministrationen fandt jeg, at det var et vovet skridt. Jeg skrev en kommentar i Jyllands-Posten 6/11 2009, hvor der bl.a. stod: »Skatteministeren lægger nu Skat direkte ind under sig. Dette er et brud med den model, centraladministrationen har satset på i de seneste årtier.
De kloge departementschefer har været så smarte, at de har minimeret departementerne til nogle små, men særdeles indflydelsesrige politiske sekretariater med tårnhøje lønninger. Alle de opgaver, der kan give problemer, har man lagt ud i direktorater og styrelser. F.eks. på Justitsministeriets område ligger de store driftsopgaver hos politiet, Domstolsstyrelsen og Kriminalforsorgen. Og når en politireform så går galt, har man en rigspolitichef, man kan fyre, mens minister og departementschef går fri.
Det er meget modigt, at skatteministeren lægger Skat direkte ind under sig. Skat er et kæmpesystem, der omfordeler 50 pct. af bruttonationalproduktet. Skat er nede i lommen hos hver eneste borger og tager 50 øre af hver krone, der ligger der. Skatteprocessen er en stor opgave.
Topchefer slides op
Den dygtigste skattedirektør i mands minde var Hans Westerberg. Han implementerede kildeskattesystemet og var topchef i 15 år. Siden Westerberg har der været tre topchefer med en gennemsnitlig levetid på godt seks år. Skat er et område, hvor topchefen hurtigt slides op. Så må vi se, hvor længe den nuværende skatteminister og departementschef kan holde. Forventningerne er i hvert fald, at skatteskuden bliver rettet op.«
Hvis Skat var blevet bevaret som en selvstændig enhed, var det næppe gået Peter Loft så ilde, som det er sket i Helle Thorning- Schmidt-sagen. Men med sine 15 år som departementschef troede Loft, at han kunne gå på vandet og både være departementschef og told- og skattedirektør. I den aktuelle sag er Peter Loft blevet et offer for sin egen organisationsændring.
Med sine to år sætter Peter Loft bundrekord som topchef for Skatteministeriets store driftsorganisation.