Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Dårlig service for to ældre

Her et eksempel på, hvordan der kan sløses med en kommunes penge samtidig med, at borgerne får dårlig service.

Undertegnede har i flere år haft stor glæde af et lille elektronisk apparat, som med en teleslynge kan hænges om halsen og modtage trådløse signaler fra en sender, der anbringes bag tv'et. Som tunghør får jeg på den måde en skarpere lyd og kan sågar høre, hvad unge, mumlende danske skuespillere siger.

Nu ville jeg gerne, at min kone, som også har et hørehandicap og høreapparater, kunne få samme glæde af de tv-udsendelser, som vi sammen ser mange af.

Billigere løsning


En af kommunens visitatorer aflagde os et besøg og slog fast, at min kone ikke behøvede det ovenfor omtalte apparat, men kunne nøjes med en telepude med en lang ledning hen til tv-apparatet. Min kone og jeg, som begge er over 80 år, og begge har gangbesvær og går ved hjælp af rollatorer, mente nok, at ”mit” apparat var en bedre løsning, da vi ser fjernsyn fra flere vinkler i løbet af en dag, og at puden med ledning ville blive en hæmsko for os.

Visitatoren vurderede, at min kone sagtens kunne nøjes med den ”billigere løsning”. Hendes afgørelse kom nogle dage senere på skrift, hvorpå jeg ringede hende op og spurgte, om det ikke var muligt, at vi kunne betale differencen mellem det apparat, som kommunen kunne tilbyde, og det, som vi ønskede. Svaret var et nyt spørgsmål: »Er det dig eller din kone, som ansøger?« »Det er os begge to.«

Yderligere otte uger


Senere kom der et brev om, at hun (kommunen) nu anså det for en fælles ansøgning, og at der ville gå yderligere otte uger, før denne kunne behandles. Vi tabte tålmodigheden og købte det, vi gerne ville have.

Efter lang tid kom der et nyt kommunalt brev fra visitatoren. Heri udtrykker hun ønsket om, at min kone skulle gå til ørelæge og få en ny hørekurve. Den gamle var ikke et år gammel, så det svarede vi slet ikke på.

Nyt brev fra kommunen. Nu kunne vi pludselig godt få lov til at betale prisforskellen if. medsendte regler om valgfrihed inden for hjælpemidler. Brevet indeholdt også en oplysning om prisen på det apparatur, som kommunen kunne tilbyde.

Og nu kommer det mest komiske:

Det apparat, som vi havde købt, var flere hundrede kroner billigere end det upraktiske apparatur, som var kommunens tilbud. Jeg fik en aftale om, at jeg skulle sende regningen til Tværfaglig Visitation.

Tænk, hvad kommunen kunne have sparet i arbejdsløn, papir og porto, hvis kommunens repræsentant havde sat sig ind i priserne på den teknik, vi ønskede og reglerne om frivilligt valg af hjælpemidler, som hun skulle administrere efter, i stedet for så emsigt at modarbejde to ældre borgere.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.