Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Der er rigtig fattigdom - og statistikfattigdom

Joachim B. Olsen (LA) er blevet bebrejdet sine udtalelser om, at der ikke findes fattige i Danmark. Men han har naturligvis ret.

At over halvdelen af en samlet vælgermasse på fire millioner danskere er på overførselsindkomst, er ikke tegn på fattigdom. Men fortsætter tendensen, kan også Danmark ende med græske tilstande.

Og hvornår er nok nok, når man lever af andres penge?

Giv to mennesker hver 5.000 kr., og lad os ses om 10 år. Den ene har formøblet pengene med det samme på en glad aften. Den anden har investeret og opbygget en god forretning.

Lossepladser og genbrugspladser bugner af brugbare ting, som vi kasserer. Mængden af tøj er så stor, at Kirkens Korshær hvert år har 1.000 tons tøj tilovers, der ryger til forbrænding, fordi ingen vil have det (JP 1/11 2008). Hvem sagde fattigdom?

Og hold inde med at fylde skatteydernes penge i forbrydere som f.eks. denne Fez Fez, der har fået seks års fængsel. Uagtet at han ikke er dansk statsborger, får han bevilget 200.000 danske kr. årligt i førtidspension, ligesom hans otte børn modtager 600.000 danske kr. om året.

Hvem sagde »det glade vanvid«?

Brug pengene på syge og gamle

Brug pengene på syge og ældre danskere, der har opbygget det gode samfund, vi endnu har.

Årligt betales mellem 50 og 100 mia. danske kr. til fremmede, der har valgt at slå sig ned i Danmark, ligesom de årligt sender ca. 10 mia. danske kroner til deres hjemlande. Det er ikke et fattigt land, der har råd til sociale godhedsydelser af den karakter. Men venstrefløjen præker til stadighed om fattigdom i Danmark ud fra den betragtning, at folk er for dumme til at gennemskue valgpropagandaen og stemmefiskeriet.

Og jeg kan tilslutte mig forhenværende senator og US-Vietnam-veteran Robert A. Hall, for det gælder også i Danmark, når han på urbanlegends.about.com 31/5 2010 siger :

»Jeg er 70 år, og jeg er træt af at få fortalt, at jeg er nødt til at ”sprede velstanden” til folk, der ikke har min arbejdsmoral. Jeg er træt af at høre, at regeringen vil tage de penge, jeg tjente, om nødvendigt med magt, for at give dem til folk, der er for dovne til at tjene dem.

Sammenligningsgrundlag

Jeg er træt af at få fortalt, at islam er ”fredens religion”.

Jeg er træt af at høre folk, der ikke tager ansvar for deres liv og handlinger og bebrejder alle andre for deres problemer.«

Vi er nogle danskere, der er vokset op i fattigdom, der har et sammenligningsgrundlag med i dag. Ikke den politisk manipulerende statistikfattigdom, men reel fattigdom, som ingen ønsker tilbage.

Vi fik ikke goderne med det samme, men ved at stå tidligt op om morgenen. Vi gav mere til samfundet, end vi krævede, og vi fik ikke noget forærende. Vi havde ikke mange penge, men kunne i modsætning til i dag uden frygt færdes fredeligt overalt uden at blive forulempet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen