Nyt busnet er makværk
Århus Sporvejes køretider hænger ikke sammen til stor frustration for chaufførerne. Badgen er en humnoristisk protest.
Nu har sagen om buschauffør Michael Andersen, kørt i medierne en tid, og fredag havde selveste direktøren for Busselskabet Aarhus Sporveje, Torben Høyer, taget bladet fra munden i et indlæg.
Heri prøver han at retfærdiggøre sporvejenes beslutning om fyringen af Michael Andersen. Det eneste positive, jeg kan se ved det, Torben Høyer skriver, er, at han nu går ind for, at beklædningsregulativet bliver overholdt.
Nissehuer og badges
Det har aldrig gjort noget, når nogle buschauffører fjoller rundt i december med nissehue, selv om denne beklædningsdel aldrig har hørt til uniformen.
Det har heller aldrig gjort noget, når busselskabet selv udleverede badges, som chaufførerne måtte køre med for at fortælle, hvor gode de var.
Hvad med alt det blandingstøj, som en del chauffører kører rundt i, herunder privat tøj? Vil direktøren også tage sig af det nu?
Nej, skoen trykker et helt andet sted - fordi hele busomlægningen er noget makværk (læs: hastværk). Før 2006 var hele planlægningen af diverse køretider altid lavet i samarbejde med dem, der havde berøringen med linjenettet, nemlig buschaufførerne. Efter den tid var det nogle personer, som lavede computerberegninger af ruteomløbet, og ikke dem, som kørte linjerne.
Humoristisk protest
Man har i dag lavet et busnet, hvor køretiderne ikke hænger sammen, til stor frustration for chaufførerne, som gerne vil gøre deres bedste, men ikke har mulighed for at yde det optimale. Og derfor er badgen et udtryk for en humoristisk protest.
Men Michael Andersen er jo også tjenestemand, og dem vil busselskabet jo også gerne af med.