Skønne toner fra DR
Stor ros til DR, der nu, efter jeg ved ikke hvor mange kritiske breve, giver lyd fra sig, idet man har fået noget så fint som en tilgængelighedskonsulent (JP 8/11), hvad det så end er for noget.
Man kan være helt enig med Heidi Sivebæk, som svarer på E. Mogensens læserbrev (4/11), at vedrørende dramaserier er lydsiden i form af passende baggrundsmusik (eller mangel på samme) et must for at opleve dramaet bedst muligt.
Men TV Avisen og det lydinferno, der følger med Kort Nyt, nævnes. Her skulle baggrundslarmen altså ifølge Heidi Sivebæk signalere, at der nu var tale om korte nyheder.
Det virker nærmest som en morsomhed; man kan dog immervæk hurtigt finde ud af, om en nyhed er kort eller lang, men til gengæld kan man ofte, hvis larmen er for stærk, ikke høre nyheden.
At skulle anvende tekst-tv side 399 for at høre korte nyheder på TV Avisen lyder nærmest som en vittighed. Og rent sprogligt er det en katastrofe.
Vi bruger ikke lyden for at genere vores seere, fortæller Heidi Sivebæk. Det er skønne toner at høre, så jeg glæder mig til at høre tv-avis uden baggrundslarmen. Mit gæt er, at baggrundslarmen generer 80 pct. af seerne.
Og hvis man ikke kan komme ud af vanen, så spil dog i det mindste noget, som man kan holde ud at høre på, f.eks. Mozart.
Men vaner er lumske, som Kierkegaard siger: »Ak, af alle fjender er måske vanen den lumskeste.«