Kviksølv i sigte - ja, mon ikke
Kære Karen Ellemann, Paula Lehtomæki, Annika Olsen, Anthon Frederiksen, Svandis Svavarsdottir, Erik Solheim, Andreas Carlgren og Katrin Sjøgren. I havde et debatindlæg i Jyllands-Posten 7/8 i anledning af FN's kviksølvkonference i Stockholm.
I skriver om, hvor vigtigt det er at få reduceret anvendelsen og udslippet af kviksølv - en af verdens farligste miljøgifte.
I skriver endvidere, at det er bevist, at kviksølv har mange skadelige virkninger på vores sundhed og på miljøet, og at meget kviksølv i vores krop kan føre til skader i vores centralnervesystem, hvilket bl.a. kan føre til nedsat indlæringsevne.
Kviksølv i vaccine
Det er der vist ikke nogen, som er uenige i. Det er vel derfor, at man nu har udfaset anvendelsen af kviksølv i tandplomber - så vi ikke bliver påført nedsat indlæringsevne - og med den viden, man har i dag, var det derfor en skandale, at der var kviksølvforbindelser i den vaccine mod svineinfluenza, som man tilbød verdens befolkning så sent som i efteråret 2009 (som påvist af Claus Hancke).
Det er utroligt dejligt, at de nordiske lande har begrænset - eller forbudt - brugen af kviksølv i en lang række produkter. Al ære værd, tak for det - mere af det.
Men inden I kammer over i selvgod tilfredshed, så forklar mig lige, hvordan det hænger sammen med, at vi nu i EU har vedtaget at udfase glødepærerne og indføre de såkaldte sparepærer, som er fyldt med kviksølvforbindelser?
Jeg foreslår, at vi i stedet for kalder dem for kviksølvpærer.
Jeg forestiller mig, at det bliver en af de største selvpåførte miljøkatastrofer, vi er i gang med at udvikle. Og det med åbne øjne.
Enorme kviksølvudslip
Jeg fatter det ikke. At man for at mindske CO2 udslippet påfører os selv et andet miljøproblem.
Hvis man er så uheldig at smadre en kviksølvpære, skal man lufte kraftigt ud og anbringe resterne af pæren i et lukket syltetøjsglas. Og de brugte kviksølvpærer skal man sørge for at aflevere på en genbrugsstation.
Hvor mange elpærer er det lige, man ved, der bliver brugt i Europa på årsbasis?
Og hvor mange ”dukse” regner man rent statistisk med, der er på europæisk plan, som vil gøre som de flinke affaldseksperter siger, man skal gøre?
Eller lige så interessant: Hvor mange procent regner man med bare vil smide kviksølvpæren i skraldespanden, når den er kaput? Jeg forestiller mig et enormt kviksølvudslip på årsbasis fra alle de ukorrekt kasserede kviksølvpærer.
Hvis jeg er helt galt på den, så vil jeg rigtig gerne korrigeres.
Jeg forestiller mig, at det bliver en af de største selvpåførte miljøkatastrofer, vi er i gang med at udvikle.”