Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

To meget forskellige kvinder

6/5 og 7/5 var der to interviews med to kvinder.

Den ene kvinde havde valgt at medvirke i ren propagandafilm for et totalitært religiøst styre. Den anden blev frataget sin frihed, sin familie, sit liv og sine drømme, da hun blev taget til fange af terrororganisationen Farc og holdt som gidsel i 2.321 dage.



Den første kvinde, Melisa Mehraban, valgte frivilligt at medvirke i en film for et regime, der hver dag undertrykker sit folks frihed. MM valgte af hensyn til sin karriere at iføre sig et tørklæde, som er påbudt enhver kvinde i Iran, og underkaste sig de restriktioner, som det iranske styre har lagt på enhver iransk kunstner.



MM kan til enhver tid smide tørklædet, når hun sætter sin fod på dansk jord igen. Det er den frihed, som hun har som dansk statsborger. Hun risikerer intet ved tage til Iran og iføre sig et moralsk påbud og medvirke i en film, der er underlagt censur. MM kan altid tage tilbage til Danmark.



Tvunget til tørklæde

Den frihed har kvinderne i Iran ikke. De er tvunget til altid at bære tørklæde.



Den anden kvinde, Ingrid Betancourt, fik frataget sin frihed, men valgte trods risikoen for at miste sit liv at bevare sin identitet og værdighed. Det var det eneste, hun havde tilbage i sit liv på daværende tidspunkt.



Historien om IB endte med, at hun blev befriet og fik sit liv og frihed tilbage. IB betalte en høj pris for den, men det har sikkert ikke gjort IB til et ringere menneske. For IB kæmpede for sin frihed.



MM tror, at frihed er noget, som man kan vælge til og fra alt efter behov og for at pynte på sit CV. Næste gang synes jeg, at hendes agent, Anne Lindberg, som også lader meget tilbage at ønske, skal sende MM på kursus på Søren Kierkegaard-instituttet, når det udbyder et kursus om frihed. For SK skrev, at individet er frihed selv. Dvs. at det er eksistensen selv, der er frihed.



Indse, hvor privilegeret du er

Det betyder, at hvad der udmærker individet, er valg og afgørelse. SK's påstand var, at friheden kun er til ”in concreto” og aldrig i ”in abstracto”. Friheden kan karakteriseres som evnen til at vælge det gode eller: evnen til, i valget mellem godt og ondt, at vælge det gode.



Hvordan historien ender for MM, kan jeg ikke spå om, men det tegner ikke lovende. For MM har overhovedet ikke forstået den frihed, som det danske samfund har givet hende.



Hvis MM skal på kursus på SK-instituttet, kan hun også lige snuppe et kursus om Danmark fra Enevældens afskaffelse frem til i dag, så hun kan indse, hvor privilegeret hun er. Det er helt op til MM. Men hun har valget på godt og ondt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen