Kursusbevis til kniv og dolk
Jeg har længe tænkt på alle reglerne og lovene om at gå med kniv - og alle de bøder, som man kan få for det.
Jeg er et af de mennesker, der godt kan lide at gå med kniv eller dolk, og jeg bruger kniven både på mit arbejde og derhjemme. Jeg kunne ikke finde på at bruge den til andet end det, som jeg skal bruge en kniv til. Så sådan én som mig føler mig lidt som en rod, bare fordi jeg har en lommekniv på mig.
Jeg har tænkt på, at man kunne få et kursus hos politiet, hvor man gennemgår alle regler og love om brug af kniv og dolk. Sådan et kursus kunne tage fra en til tre dage og ende med et kursusbevis, der også er et id-kort med foto. Man skal selvfølgelig have ren straffeattest for at få sådan et kniv- og dolkbevis. Beviset skal man altid have på sig, når man bærer kniv/dolk. Har man ikke et bevis på sig, uanset om man har taget det eller ej, så skal knivloven, som vi kender den i dag, gælde.
Mange rammes
Som knivreglerne er nu, rammer de mange mennesker, som ellers er vant til at bruge kniv på en forsvarlig måde til hverdag. Det er for eksempel spejdere, jægere, lystfiskere, sejlere og håndværkere. Hvis vi indfører et knivbevis, som jeg foreslår det, kan alle de, der virkelig har brug for en kniv eller dolk i hverdagen, stadig bruge den, og politiet kan nemt kontrollere, om bæreren har ret til at gå med den.
Til større knive kunne beviset kombineres med en blankvåbentilladelse, som allerede findes.