Digital vækst kommer ikke af sig selv
Vi leder med lys og lygte efter vejen til vækst.
Der blev sat spot på to af vejene, da der i forrige uge blev afholdt en stor vækstkonference på Christiansborg: digitalisering og små og mellemstore virksomheder, de såkaldte SMV'er.
Digitalisering kan blive en katalysator for vækst, fordi den øger innovationen og effektiviteten i både det offentlige og det private erhvervsliv, lød det fra talerstolen. Statsministeren rundede af med at udpege Danmarks mange SMV'er som en helt afgørende vækstmotor.
Vi står med to veje, der er helt oplagte at følge. Boston Consulting Group har i rapporten ”Danmark Online” sat tal på potentialet. Internettet har en langt højere vækst end Danmark generelt og er nu større end både byggebranchen og transportbranchen. Der er potentiale til, at den danske økonomi på internettet i 2015 kan komme til at udgøre 10 pct. af Danmarks samlede BNP.
Ikke mindst Danmarks mange små og mellemstore virksomheder har et stort potentiale for at skabe vækst ved at bruge nettet, konkluderer rapporten.
SMV'er, der bruger nettet aktivt, klarer sig markant bedre end virksomheder, som ikke gør det. Nettet har skabt mulighed for nemt at sælge produkter til nye markeder - også nicheprodukter, som det tidligere ikke var profitabelt at sælge.
Øget produktivitet
Samtidig kan SMV'er via nettet øge produktiviteten ved automatisering, informationsudveksling og interaktivitet med kunder og leverandører. Nettet giver nye muligheder, som vi i højere grad skal have vores SMV'er til at udnytte.
Men digital vækst kommer ikke af sig selv. Den kræver de rigtige rammer. For det første rummer nettet store muligheder for at sælge, markedsføre og annoncere.
Her har mange SMV'er behov for praktisk hjælp og vejledning til at komme i gang. For det andet kan internettet bruges til at skabe helt nye digitale produkter til forbrugerne. Innovation er nøgleordet.
Vi har brug for innovative kræfter - og her er uddannelse den afgørende faktor. Det skal vi satse benhårdt på. Men grundlaget for digital innovation skal også på plads.
Der må ikke mangle risikovillig kapital, og vi skal sikre, at love og regler - om f.eks. ophavsret - også fungerer for nye produkter på nettet.
Vi har brug for at udvikle en national digital strategi for vores SMV'er. Vi skal i fællesskab med de politiske beslutningstagere finde ud af, hvordan vi giver vores vækstlag af små virksomheder de bedste digitale muligheder. Vi må alle tage ansvaret på os. Regeringen bør helt oplagt gøre digitalisering og SMV'er til en central del af sin kommende vækstpakke.