Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Et liv før efterlønnen

Jeg så 17/5 et interview med et ungt menneske, der var træt af politikernes evindelige snak om efterløn.

Jeg mener: Er vi ikke alle det? Det var en positiv oplevelse, det fik i hvert fald mig til at tænke tanken: Hvad med, om vi gav de unge et liv før efterlønnen? Hvad med, om vi gav de unge de samme muligheder for at skabe sig en fremtid, som vi ældre fik?

Vi gik i skoler med rigtige lærere, havde gymnastik i skoletiden - og ofte efter skoletid. Jeg ved godt, at mange af dem også dyrker idræt i fritiden, men hvor mange skoler har samme antal idrætstimer, som vi havde i 1950'erne?

Vi har længe nok hørt om, at danske firmaer flytter til Kina, fordi kineserne ikke skal have så meget i løn som danskere.

Vi skal derimod leve af vores gode hoveder - sig mig, er kinesere dummere end danskere? Og hvor skal de gode hoveder komme fra, når man samtidig ødelægger folkeskolen, skærer i SU, sparer i Dansk Industris hellige navn?

I øvrigt synes jeg, at det er udemokratisk, at det kun er statsministeren, der skal bestemme, hvornår vi skal have valg. Jeg er klar over, at vi skal have det senest i november, men indtil da kan han ene mand bestemme datoen.

En næste valgdato bør fastlægges lige efter et valg og bør kun fravælges i tilfælde af, at den siddende regering kommer i mindretal.

Vi mangler en ”kattelem”

Jeg mener, at vi mangler en ”kattelem” i grundloven, som bl.a. kunne give borgerne en mulighed for at stemme om antallet af folketingsmedlemmer, arbejdsbetingelser og aflønning/pensionsordninger for folketingsmedlemmer.

¨Vi har i snart 40 år været medlem af EU. Vi havde 179 folketingsmedlemmer, da vi startede, og på trods af, at 80 pct. af lovgivningen nu sker i Bruxelles, har vi stadig 179 folketingsmedlemmer.

Hvorfor egentlig? Fordi befolkningen ikke bliver spurgt om den slags relevante ting.

De sparer på alt andet, men ikke inde på Borgen. Der har man outsourcet arbejdet, men ikke trimmet staben.

Hvorfor? Fordi de kan gøre det uden at spørge vælgerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.