Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hvor er vores frihed, "frihedsminister" Søren Pind?

Min hustru indrejste i Danmark 1/1 1995 ansat i et stort dansk internationalt firma med en arbejds- og opholdstilladelse, der ikke var givet med henblik på varigt ophold.

For 10 år siden mødte jeg min hustru. Vi har nu været gift i otte år, så sidste år i maj kunne vi ansøge om permanent ophold og gjorde det. Beskeden fra Udlændingestyrelsen var syv måneders ekspeditionstid, så vi ventede, og 12/11 kom der besked: Send en ny ansøgning, da reglerne er lavet om, og der er indført et pointsystem.

Undskyld, lovgiver vi i Danmark med tilbagevirkende kraft? Åbenbart - sådan tolker Udlændingestyrelsen det i hvert fald.

Atter samler vi lønsedler, dokumentation for beståede danskprøver osv. og sender det hele ind igen 28/11. Så venter vi en gang til, og 21/2 kommer svaret - afslag. Hvorfor? Min hustru opfylder ikke betingelserne, da hun ikke er aktiv i det danske samfund. For at være aktiv i det danske samfund skal man f.eks. deltage i bestyrelsesarbejde eller foreningsliv som træner. Hvor mange danskere gør det? Jeg møder kun Tordenskjolds soldater, hvor jeg er aktiv.

Undskyld, integrationsminister Søren Pind, 15 års fuldtidsarbejde, ofte med en arbejdsuge over det almindelige danske gennemsnit. Hun har tilegnet sig det danske sprog, har bestået de krævede sprogprøver og har aldrig modtaget offentlig hjælp. Vi har vellønnede stillinger, har betalt en høj skat, går på VUC i samfundsfag og passer det daglige arbejde, og hvad tilbyder I så?

En medborgerskabsprøve, som ikke engang en gymnasieelev kan klare, og for at føje spot til skade kan min hustru så lige få lov til at betale 673 kr. for at gå op til prøven.

Hun er taknemmelig for at måtte have betalt skat til den danske stat i 15 år.

Hr. Søren Pind, jeg er født og opvokset i Danmark, har en god og alsidig uddannelse, har altid haft fast arbejde og været borgerlig i mit inderste, men det her kan I ikke være bekendt.

I jager mig ud af mit land.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.