Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Viden er erhvervslivets benzin

C20-virksomhederne tordner derud af, mens de små og mellemstore virksomheder sidder fast i krisen.

Hvordan kommer de små og mellemstore virksomheder med på vækstsporet? Det er spørgsmålet for alle, der beskæftiger sig med innovation og udvikling.

En GTS-undersøgelse fra januar 2011 viser, at danske virksomheder kan deles op i to nogenlunde lige store grupper: Dem, der er udsat for et moderat eller stort innovationspres, og dem, der er udsat for et mindre innovationspres.

I den første gruppe findes de virksomheder, der er nødt til at være innovative, hvis de skal klare sig i konkurrencen i og uden for Danmark, mens det i forhold til den anden gruppe ofte ikke giver mening at tale om innovation. Der er med andre ord forskel på behovet for innovation hos maskinfabrikken og hos kioskmanden.

Vi bør derfor overveje, om vidensystemet med de samme virkemidler kan og skal nå ud til alle danske virksomheder, eller om det giver bedre mening at differentiere og målrette indsatsen.

Der findes allerede i dag en række relevante instrumenter for virksomhederne. I en tid med høj arbejdsløshed blandt akademikere giver det f.eks. god mening med hjælp fra videnpilotordningen at bringe viden i spil hos virksomheder, der har brug for at komme videre med deres innovationsindsats. Det er derfor godt, at regeringen har fundet ekstra midler til denne ordning. Andre relevante ordninger er f.eks. innovationsagentordningen og videnkuponer.

I forhold til virksomheder med et lille innovationspres kan det være en fordel at etablere flere samarbejder med f.eks. tekniske skoler og virksomhedernes leverandører for at sikre, at viden også kommer ud til de mindst innovative virksomheder.

En undersøgelse fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen har påvist, at virksomheder, der samarbejder med vidensystemet, har 15 pct. højere produktivitet pr. medarbejder end andre virksomheder. Derfor er spredning af viden til flere virksomheder den benzin, der kan sparke væksten i gang hos små og mellemstore virksomheder. Og der er brug for en målrettet og differentieret indsats.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.