Barcelonas fupnumre
Jeg skal da lige love for, at Real Madrids meget kontroversielle træner, Jose Mourinho, er kommet i vælten.
Et enigt journalistkorps har besluttet, at mandens optræden er hinsides ethvert anstændigt menneskes.
Manden tillader sig at sætte spørgsmålstegn ved, om Barcelona nu også er så uskyldsren og fejlfri, som alle, inkl. UEFA, har besluttet.
Ja, han vover sågar at sætte spørgsmålstegn ved, om fodbolddommerne dømmer fair, når Barcelona er den ene part på banen.
Og det kan man selvfølgelig ikke. Barcelona er sportspressens udadlelige kæledægge (på trods af, at Barcelona også mod FCK benyttede sig af snyd. Målmanden piftede usportsligt, da en FCK'er var sluppet igennem).
Nu senest i Jyllands-Posten 4/5, hvor avisens journalist igen svæver hen over, i hvor høj grad Barcelona er bedre end Real Madrid. Og nærmest lidt humoristisk omtaler, hvordan kampens dommer åbenlyst snyder Real Madrid for det føringsmål, der kunne have ændret resultatet dramatisk.
Bevares, Barcelona er et fremragende hold, der spiller guddommeligt, men som også er guddommeligt ineffektivt. Og stærkt afhængigt af dommernes overbærenhed med spillernes snyd (fantastiske stunts, hver gang modparten berører en spiller).
Min konklusion må være, at Mourinho har en pointe, når han - lidet diplomatisk - åbenbarer sit syn på dommerstanden og UEFA.
Og jeg synes, at sportsjournalisterne burde glemme den romantiske tilgang til spillet og beskrive, hvad der rent faktisk sker.