Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

CO2-afgifter skal legalisere beskatning

Ved et repræsentantskabsmøde i energiselskabet Seas-NVE lærte jeg om årsagerne til de høje el-priser.

De skyldes, at man lader elkunderne betale for en mængde ting, som politikerne ikke tør tage med i finanslovsforhandlingerne.

Fibernet har man investeret i for at redde NKT, som producerer fibernet. Da det mistede en stor ordre i udlandet til Siemens, fandt politikerne på at lade elkunderne betale ved at gå ind for at indføre fibernet til alle.

Vindmølleindustrien betales for størsteparten også af elkunderne. Den har nu vokset sig så stor, at det kun er Dansk Folkeparti, der tør kritisere de store udgifter, som man påfører elkunderne.

Det store problem er jo, at vindmøllerne ikke giver strøm, når vinden ikke blæser. Man må derfor have store kulværker i reserve til at gå ind i nødstilfælde. CO2-afgifterne er opfundet, for at man kan legalisere en stor beskatning. Der er ingen videnskabelige beviser for, at klimaforandring skyldes vores udledning af CO2.

De, der råber højt om det, er næsten alle sammen folk, der lever eller lider af CO2-hysteri. Det er f.eks. bemærkelsesværdigt, at man laver store klimaberegninger uden at tage højde for skyernes indflydelse. De har faktisk en meget stor indflydelse. Hvad vi vist alle har erfaret.

Ekspertisen skal bruges

Når man bygger større vindmøller og større vindmølleparker, skjuler man blot, at man har sat noget i gang, som man ikke tør standse. Det svarer til, at man vedtager en Rødby-

Femern-forbindelse, fordi man har en ekspertise fra Storebæltsbroen og Øresundsbroen, som man ikke ved, hvad man skal bruge til.

Elbiler er velegnede til bykørsel, fordi de ikke larmer og forurener, men de duer ikke til langturstrafik, hvilket elbilfortalerne glemmer at fortælle politikerne, så disse får en falsk opfattelse af elbilers muligheder.

Det er jo forstemmende, at en minister udtaler, at vi nu blot mangler at kunne bruge elbiler som lastbiler. Samme minister vil bygge kulkraftværker om, så de kan fyre med halm. Når man spørger om, hvem der skal betale, svarer hun frejdigt, at det skal elkunderne. Man kan jo sagtens gå ind for lavere skat, når man i stedet opkræver pengene via elregningen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.