Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Rygeforbud - og trætte piloter

Videnskabelige forsøg har vist, at rygere kan arbejde koncentreret i flere timer end ikke-rygere.

Trætte piloter i passagerfly falder ofte i søvn i cockpittet med risiko for flykatastrofer, skriver JP 17/4.

Trafikstyrelsen har registreret en firedobling i antal indberettede pilotfejl pga. træthed. I 2008 var der otte danske fejlhændelser mod kun to for 10 år siden. I år er antallet allerede oppe på fire.

Nye EU-arbejdstidsregler, som tvinger piloterne til 60 ugentlige flyvetimer, angives som årsagen. Der kan imidlertid også være andre årsager:

Rygeloven, der siden 2007 har forbudt rygende piloter at ryge under flyvning, har en uheldig sideeffekt: Den nedsætter ryger-pilotens koncentration og udholdenhed markant - med risiko for fatale fejl.

Rygere er mere vågne


Dette er bevist i videnskabelige forsøg: Rygere er i stand til at holde sig vågne og arbejde koncentreret i mange flere timer end ikke-rygere - forudsat, at de kan ryge imens.

Rygere klarer sig til gengæld dårligere end ikke-rygere i forsøgene, når de ikke må ryge.

Allerede i 1960'erne lavede man sekstimers test i bilsimulatorer med rygere, ikke-rygere og ”afholdende” rygere. Forsøgene viste, at ”afholdende” rygere klarede sig dårligst, mens rygerne til gengæld klarede sig bedst af alle efter tre timer, hvor de ikke-rygende testpersoners koncentration brød ned.

I 1976 var der forslag fremme i USA om at forbyde piloter at ryge på fly af sikkerhedsmæssige årsager. Forslaget blev bremset, da den ledende forsker bag simulatorforsøgene, dr. Norman Heimstra, erklærede, at forskningen utvetydigt viste, at en kæderygende pilot ville være den bedste til at håndtere kritiske situationer i luften.

Mange senere forsøg har bekræftet dette. Man ved nu, at nikotinen er årsagen. Nikotin er meget velegnet til arbejdsbrug, hvilket i 2010 blev dokumenteret i en stor analyse af 48 højkvalitets nikotinforsøg, foretaget af USA-regeringens National Institute on Drug Abuse. Analysen er tilgængelig på webadressen www.klauskblog.dk.

Forskerne konkluderer, at nikotin øger hjernens præstationer markant på områderne hurtighed, fokus, opmærksomhed, arbejdshukommelse og motorik.

Et boost til hjernen


Det positive ”boost” af hjernen sker ikke kun ved rygning, men også ved brug af røgfri tobak, nikotinplastre og -tyggegummi - dog ikke i så høj grad som ved rygning, der er klart den mest effektfulde leveringsmetode af nikotinen.

Naturligvis kan ingen forlange, at piloter skal tage nikotin eller ryge for at opnå flysikkerhed, men der er stærke indikationer på, at stigningen i pilotfejl kan hænge sammen med rygeforbuddet.

Vi opfordrer til, at forholdet undersøges nærmere.

Man opnår uden tvivl større flysikkerhed ved at lade rygende piloter ryge, hvilket må være vigtigere end den moralske tilfredsstillelse ved at vide, at cockpittet er røgfrit.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Popkulturen har kidnappet dansk radio

Mikael Jalving
Der er knap nok nogen offentlighed tilbage for musik, der ikke er pop, og det piner mig mere end udsigten til, at Danmark snart får en rød regering.

Blog: Skaber Dansk Folkeparti parallelsamfund?

Birthe Rønn Hornbech
Dansk Folkeparti vil smide et udenlandsk barn ud af skolen. Hvordan bliver det så integreret?

Blog: Hvis du har ondt i sindet, så skrig det ud over byens tage, min ven

Majbritt Maria Nielsen
Præcis som når man går til læge, hvis bulen i panden ikke forsvinder, går man altså til psykolog, hvis man er begyndt at overleve i stedet for at leve.

Debat: Han var alt det, Boris Johnson ikke er

Michael Kuttner
Lord Peter Carrington døde samme dag, som Boris Johnson trådte tilbage som udenrigsminister. De var, for at sige det mildt, forskellige.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her