Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Kina skal rammes i midten

Der er ikke noget nyt i, at markederne i Kina er yderst interessante for danske virksomheder. For Kina er et enormt, men også et komplekst land.

Trods det faktum, at landet har verdens næststørste økonomi og en BNP-vækst på ni pct., ligger Kina i bunden lige efter Turkmenistan, når det handler om gennemsnitsindkomsten pr. indbygger. Alligevel er landet yderst interessant for danske virksomheder, fordi en enorm mængde fattige kinesere hver eneste dag bevæger sig ind på mellemindkomstmarkederne, hvor der i dag findes 250 mio. af landets indbyggere, hvilket i 2015 er steget til 600 millioner. Oven i det kommer den tilsvarende udvikling i f.eks. Indien og Sydafrika.

Enorme potentiialer

Dygtige danske og udenlandske virksomheder har længe været i gang, men hovedsageligt i det såkaldte ”high end”-marked.

Det er stadig nyt for de fleste at begå sig i mellemindkomstmarkederne, og hvis danske virksomheder skal have en reel chance for at udnytte de enorme potentialer, der findes i Kina, så er der brug for at forstå markedet bedre. For selv om vi nødigt indrømmer det, er vi analfabeter i den henseende. Mellemindkomstmarkedet er komplekst; det ændrer sig konstant og spreder sig i øvrigt ud i 22 kinesiske provinser, hvor nogle er både større og mere befolkede end selv de største europæiske lande.

I Danmark segmenteres forbrugerne i ni grupper efter værdier og holdninger. I Kina segmenterer man de 1,3 mia. kinesere i fem grupper. I toppen af markedet ligger de mest købestærke, dem man kalder de ”globalt orienterede” forbrugere. De betaler gerne verdensmarkedsprisen for et produkt, ligesom de forventer samme kvalitet og funktionalitet som forbrugerne i Vesten.

Forbrugsgoder

I bunden findes segmentet ”bottom-of-the-pyramid”, der kun kan betale en meget lav pris, og som stiller sig tilfreds med en meget begrænset funktionalitet i produkterne. Lige over ”bottom-of-the-pyramid”-segmentet findes de ”aspirerende”, der lige nøjagtig har hævet sig over fattigdomsniveauet, men som stadig kun har råd til produkter, der koster en tiendedel af verdensmarkedsprisen.

I midten findes de mest interessante forbrugergrupper for danske virksomheder; de såkaldte ”voksende middelindkomstgrupper”. De kan opdeles i en øvre og nedre gruppe og består af familier med en årlig husstandsindkomst på mellem 40.000 og 200.000 kr., og som ønsker sig det samme som andre mellemindkomstforbrugere i verden: bil, køleskab og computer.

Der forventes kvalitet

De forventer global kvalitet, men kun den øvre del af gruppen kan betale en pris, der nærmer sig verdensmarkedsprisen. Den nedre del er slet ikke i stand til at betale, hvad danskere (mere end) gerne betaler for en iPad. Der er så stor en volumen og vækst i de to grupper, at de allerede i 2015 vil være de største markeder i Kina og lignende markeder som f.eks. i Indien.

Dette uudnyttede potentiale for danske virksomheder er udgangspunktet for, at Industriens Fond og Universe Fonden har lagt kræfterne sammen for at udvikle en opskrift på, hvordan megamarkedernes kunder kan blive en vigtig forretning for Danmark med effekt i form af større omsætning og arbejdspladser. Seks danske virksomheder inviteres med.

Der er brug for at komme i gang.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Mindeord om Synnøve Søe

Angela Brink
I omtalerne i forbindelse med Synnøve Søes bortgang glemmes det, at hun var en virkelig verdensdame, der aldrig sagde et ondt ord – et kendetegn, man ikke just kan genfinde hos alle dem, der havde en holdning til hende.

Blog: Gyldendalhistorie ser bort fra det vigtigste i kulturkampen

Mikael Jalving
Politikere er sjældent ideologer eller tænkere, og derfor finder idé- og værdidebatten som regel sted andre steder end på Christiansborg og Slotsholmen.
Annonce
Biler
Kias nye model mangler højdepunkter
Kia Stonic er lavere end de fleste af konkurrenterne, og det gør, at man savner lidt af crossover-fornemmelsen. Prisen er også i den høje ende, mens komforten halter. 
Se flere
Gaming-bærbare: Når kun det vildeste er vildt nok
Hvor vildt bliver det, hvis du beder om den bedste gamingbærbare, du kan få? Ganske voldsomt, afslører denne test, hvor vi fokuserer på populære, kompromisløse monster-maskiner. 
Se flere
Gaming-bærbare: Når kun det vildeste er vildt nok
Hvor vildt bliver det, hvis du beder om den bedste gamingbærbare, du kan få? Ganske voldsomt, afslører denne test, hvor vi fokuserer på populære, kompromisløse monster-maskiner. 
Se flere
Frivilligheden blev fejret: Rap fra Gellerup, frivilligsuppe og over 100 frivillige organisationer
De frivillige blev fejret i Ridehuset Aarhus, da frivillighovedstaden søndag eftermiddag åbnede officielt. Over 5.000 gæster deltog i arrangementet i løbet af dagen ifølge tal fra europæisk frivillighovedstad. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her