Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Pisa mig her og Pisa mig der

Alene det faktum, at børn med vidt forskellige undervisningssystemer og opvækstvilkår kan ”måles”, burde få alle alarmklokker til at ringe. Det er en gang galmandsværk.

Så kom der endnu en Pisa-undersøgelse, der denne gang konkluderede, at danske børns læsefærdigheder nu er nede på en 16. plads i forhold til andre børn i EU.

Denne travløbsopgørelse får straks alle ansvarlige til at råbe op om, hvor sølle det står til med den danske folkeskole. Det er da også for galt, at de forbandede lærere ikke kan banke lidt færdigheder ind i de små, kuglerunde hoveder i klasserne, og at vi tilsyneladende - og kun tilsyneladende - snart er på niveau med børn på Antarktis. For hvor dumme kan danske børn egentlig blive?

I stedet burde man se på selve undersøgelsen og spørge sig selv, om det overhovedet kan lade sig gøre at ”måle” færdigheder ud fra vidt forskellige forudsætninger. Færdigheder og evner handler jo dybest set ikke om, hvorvidt et barn er så og så god til at læse i 6. klasse, men om barnet er i stand til at agere socialt, har lært selvstændig - og kritisk - tænkning og har fået nogle gode redskaber til fortsat indlæring i kraft af nysgerrighed, indhentning af viden og anvendelse af viden.

Den italienske dreng

Når jeg udtaler mig så skråsikkert, hænger det sammen med, at jeg er far til syv børn og har haft børneområdet som journalistisk stofområde i flere end 20 år. Og så har jeg et konkret eksempel fra det virkelige liv:

For omkring otte år siden fulgte jeg en lille, italiensk dreng fra Toscana. Han var 11 år, og jeg fulgte ham sammen med en tolk for at skrive en børnebog om hans liv. Cesare, som han hedder, var stærk rent fagligt, fik jeg at vide af hans lærer i klassen, hvor krucifikset med den lidende Jesus hang over tavlen. Han kunne regne og læse, og timerne lignede meget dem, som jeg led under i min barndom for 40 år siden.

Han og kammeraterne terpede sig gennem timerne, sang ord i kor, og tiden sneglede sig af sted. Men læse kunne han.

Hvad var det så, han læste?

Noget, der mindede om Pixibøger - efter fem års skolegang.

Bortset fra det vidste han intet om, hvad der foregik omkring ham. Han anede ikke, hvilket arbejde faderen havde, hvad en kommune var, eller hvem der var Italiens præsident.

Mussolini troede han var bageren, og de sociale færdigheder var - selv om han var en sød og rar dreng - som hos alle de andre italienske drenge: Ren macho, og al leg gik ud på at dukke de svageste af drengene.

Moderen var hjemmegående og behandlede ham helt naturligt for en italiensk mor som en levendegjort helgen. Forkælet, dybt elsket, og han blev aldrig stillet over for nogen som helst krav og blev dermed stærkt asocial i sin adfærd.

Kendte ikke Romerriget

Han havde aldrig siddet foran en computer, og hans lands storslåede historie anede han intet om - Romerriget havde han aldrig hørt om. Gud ved, hvor mange 11-årige drenge i Danmark, der ikke har hørt om vikingerne?

Alene den niveauforskel, der ligger i sværhedsgraden af det stof, som de europæiske børn skal stave sig igennem, gør en sammenligning videnskabeligt umulig og dermed Pisa-undersøgelserne til en gang galmandsværk.

Og endelig: De finske børn scorer højt i denne beskidte og underlødige undersøgelse - men det gør de også, når det handler om selvmord blandt børn.

Skal vi bytte?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.