Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Arrogant generalisering af jægere

Lad mig straks fortælle Peter Christensen og de mange andre læsere, at jeg ikke er jæger, men blot har et svar på PC's læserbrev ”Når jægere og rockere stresser af” i JP 28/11.

Sammenligningen med storbyens rockere er så langt ude og så arrogant, at selv jeg, som blot godt kan lide naturen, må reagere.

De fine vendinger, som PC så retorisk svinger om sig med, bringer i min verden ikke hans IQ højere op end de rockere, som han sammenligner jægere med. Derimod vidner det om en middelmådighed og en arrogance, hvis mage man ellers kun finder på Christiansborg i vore dage.

Nuvel, jeg forstår PC, når han kan forarges over at se otte granvoksne jæger omringe en enkelt sagesløs fasan for så at anskyde den.

Det er bare lidt synd for PC, at han benytter en enkelt oplevelse til at generalisere så groft, som tilfældet er. Som naturelsker, der ikke selv går på jagt, kan jeg sagtens forstå forargelsen over en ”slyngeljagt” som den af PC beskrevne. Men jeg kender en del jægere, for hvem den form for jagt aldrig er noget, som de ville dyrke.

Jeg kender ingen rockere, men ved, hvad der skrives i pressen om dem. De bliver straffet for deres ugerninger, og mange af dem sidder bag lås og slå. Så vidt jeg ved, er det ikke tilfældet for danske jægere - i hvert fald ikke på grund af deres livsstil: jagt.

Peter Christensen har mange fine sammenligninger, f.eks. den om affald i naturen. Hvis han havde bare den mindste fornemmelse for, hvad der egentlig foregår i vores natur, ville han have rettet sit vrede skyts mod de mange, der netop smider alskens affald i skoven, langs vandløb, ved fjorden osv. Her ville hans harme give mening.

At kritisere jægerne på den lidet tiltalende måde, som han gør, vidner om en pseudoforståelse for naturværdier, der i bedste fald kunne have givet anledning til en historie i Anders And. I hvert fald er det et se-mig-wannabe-naturmand-agtigt indlæg i en debat, der nok er nødvendig, men som alle andre debatter kræver seriøs research.

Så, kære PC, en anden gang, når du får lyst til at skrive i avisen: Lav dit hjemmearbejde ordentligt og tænk, før du skriver.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.