Middelalderligt
Det hele begyndte med 24 års-reglens vedtagelse. Dengang argumenterede man fra regeringens side med, at reglerne kun har det ene formål at forhindre tvangs-/arrangerede ægteskaber.
Jeg blev så glad; endelig var der fokus på et problem, der kommer fra en middelalderlig tankegang. Men jeg havde min tvivl om, hvorvidt den sande hensigt med 24 års-reglen var at forhindre folk i at finde en ægtefælle fra lande uden for EU.
Man må tro på, hvad politikerne siger, selv om det er svært engang imellem. Der er gået ca. ni år, siden 24 års-reglen blev indført. Regeringen har strammet udlændingeloven 20 gange på alle områder siden. Ethvert land har ret til at bestemme, hvem man lukker ind. Men der er ingen, og jeg mener ingen, der har ret til at diktere, hvem man må forelske sig i, og hvem man skal undgå, hverken blå blok eller rød blok.
Politikerne skyder sig selv i foden med det nye regelsæt om familiesammenføringer, eftersom man i sin tid kritiserede familier som ”middelalderlige” i deres tankegang, fordi de dikterede deres unge, hvem de måtte forelske sig i, og hvem de skulle de undgå. Politikerne gør nu selv nøjagtigt det samme ved at stille en liste op for det samme.
Arrangerede ægteskaber er forkert, uanset om de arrangeres af en familie eller af nogle politikere.