Dyrt, hvis højtuddannede udlændinge forsvinder
I den efterhånden ulidelige debat om indvandring og familiesammenføring bliver udlændinge nærmest konsekvent omtalt som en økonomisk byrde, som vi ikke længere har råd til.
Hvad der stort set aldrig bliver nævnt i debatten, er, hvor mange penge staten faktisk kan spare ved at modtage udlændinge. Lad mig give et eksempel med udgangspunkt i mit eget liv:
Jeg er uddannet datalog fra IT-Universitetet i København og arbejder i dag som forsker. Efter mit speciale arbejdede jeg i 2005 for en engelsk it-virksomhed i Chile. Her mødte jeg min nuværende kone, vi blev gift, og hun fik midlertidig opholdstilladelse via familiesammenføringsreglerne i 2006. Min kone har en universitetsuddannelse, erhvervserfaring og kom hertil som 32-årig.
Uden omkostninger
Danmark modtog altså en ung, velfungerende, veluddannet, sund og rask ny borger uden at have omkostninger til børnepenge, vuggestue, børnehave, folkeskole, gymnasium, universitetsuddannelse, SU plus diverse offentlige tilskud til husleje, tandlæge, forbrug af lægekonsultationer, skadestue, hospital og lign. Alt i alt en kæmpe besparelse for de offentlige kasser i forhold til omkostningerne ved højtuddannede etniske danskere, der reelt ofte først begynder at bidrage til statskasserne, når de er sidst i 20'erne.
Det er endda fuldstændigt risikofrit for staten at modtage hende, fordi hun ikke har ret til hverken dagpenge, bistandshjælp eller andre offentlige ydelser. Skulle det alligevel blive nødvendigt, har jeg stillet en økonomisk garanti, og hendes opholdstilladelse kan blive ophævet.
Det lyder umiddelbart som en økonomisk gevinst for Danmark, som kommer til at mangle arbejdskraft pga. den demografiske udvikling. Til gengæld har hun fået:
Underkendelse af uddannelse. Styrelsen for International Uddannelse skal godkende udenlandske uddannelser, og i praksis bliver de vurderet under niveau. F.eks. bliver en udenlandsk kandidatgrad ofte set som en bachelorgrad eller under.