Holddannelse styrker
Lars Olsen skriver i sit indlæg ”Selma skal ud af osteklokken” 22/11 i JP, at regeringens forslag om at udvide muligheden for at anvende holddannelse i folkeskolen vil føre til et splittet samfund.
Den betragtning deler jeg ikke. Øget holddannelse i folkeskolen vil tværtimod styrke vores samfund. Eleverne får bedre muligheder for at tilegne sig eller styrke de kompetencer, som er svage hos dem, og alle får mulighed for at blive udfordret maksimalt. Det vil være forskelligt fra elev til elev, og derfor skal skolerne have øje for, hvordan hver enkelt elev trives og lærer i skolen.
Vi skal respektere elevernes faglige forskelligheder, og gennem holddannelse kan vi give dem de muligheder, som de har brug for til at blive dygtigere. Holddannelse handler ikke om at sortere eleverne efter deres evner eller at dele dem op i forhold til social baggrund eller etnicitet - det handler om at give eleverne muligheden for at udvikle sig og dygtiggøre sig inden for det eller de fag, som eleven har sværere ved, eller hvor eleven har særlige evner.Vi mennesker kan ikke være lige gode til alt, men vi må give børn mulighed for allerede i en tidlig alder at arbejde med de ting, som de har særlig svært ved, eller hvor de har brug for ekstra udfordringer. Det skal respekteres blandt elever, forældre, skoler og kommuner, og det er jeg overbevist om vil ske.