Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Gør en antropolog mere nytte end en sygeplejerske?

I 2015 vil vi i Danmark ifølge beregninger fra FTF bl.a. mangle 6.000 folkeskolelærere, 6.000 sygeplejersker, 4.000 socialrådgivere og 1.700 pædagoger på arbejdsmarkedet herhjemme.

Det skyldes, at rigtigt mange medarbejdere inden for disse store faggrupper går på pension i de kommende år.

For at holde hjulene i gang i samfundet er der med andre ord stort behov for, at endnu flere unge fremover finder det attraktivt at uddanne sig inden for de såkaldte velfærdsområder. Derfor er det også nedslående, når vi igen-igen må erfare, at lærere, pædagoger, sygeplejersker og andre uundværlige faggrupper betragtes som mindre værd end f.eks. økonomer, antropologer og historikere med en universitetsuddannelse.

Forskellen i status fremgår tydeligt af det pointsystem, der er rygraden i den nye udlændingeaftale mellem Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne. Den nye lov giver nemlig flere point til folk med en universitetsuddannelse i bagagen end til f.eks. lærere, pædagoger og sygeplejersker.

Lad mig understrege, at jeg har enorm respekt for universiteterne og de universitetsuddannede. Dem har vi stort behov for. Men har vi ikke lige så meget brug for personer, der - trods væsentligt lavere løn end de universitetsuddannede - knokler for at passe og undervise vores børn, pleje de syge og svage osv.?

Højere anerkendelse

Min mission er ikke at tage konkret stilling til det nye pointsystem i udlændingeaftalen.

Derimod er mit ønske som rektor for VIA University College at få skabt langt højere anerkendelse af de mennesker, der tager en professionsbacheloruddannelse og dag efter dag bidrager til at opretholde samfundsfunktioner, som er hele fundamentet for, at vi fortsat har et velfungerende land. Det fortjener lærerne, pædagogerne, sygeplejerskerne og de øvrige faggrupper inden for velfærdsområderne i højeste grad.

Derfor ærgrer det mig inderligt, når man fra højeste politiske sted indfører et system, der signalerer, at universitetsuddannede tæller mere end andre.

I min optik skal professionsbacheloruddannelserne ikke konkurrere med universiteterne, men tværtimod samarbejde og supplere hinanden.

Teori og praktikforløb

De videregående uddannelser er forskellige: Universiteternes uddannelser er akademisk funderede.

Professionshøjskolernes uddannelser bygger derimod mere på samspillet mellem teori og praktikforløb og er udviklet i samarbejde med repræsentanter for de fag, som de studerende skal arbejde indenfor. Samfundet har brug for såvel universiteternes som professionshøjskolernes uddannelser.

Derfor vil det være klogt at tillægge f.eks. en sygeplejerske lige så stor værdi og status som én, der har taget en kandidateksamen i f.eks. antropologi eller litteraturvidenskab.

VIA University College er Danmarks største professionshøjskole med 17.000 studerende og 35 mellemlange, videregående uddannelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.