Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Carlsberg flyver bare under radaren

Virksomheder bryder reglerne ufortrødent, selv om de får kritik af Alkoholreklamenævnet.

Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, må have sat kikkerten for det blinde øje, da han for et par uger siden gjorde status over et år, hvor alkoholindustrien selv har ført justits med markedsføringen af alkohol.

Alkoholreklamenævnet blev etableret for at behandle mulige klagesager, da Danmark i 2000 fik sit første regelsæt for markedsføring af alkohol.

Og det var i forbindelse med Alkoholreklamenævnets 10-års jubilæum, at Niels Hald udtalte, at 99 pct. af virksomhederne i den danske alkoholindustri følger branchens frivillige regelsæt og tager henstillinger fra Alkoholreklamenævnet til efterretning. Kun alkoholproducenten Cult ødelægger den gode statistik.

Men Niels Hald tager fejl. Cult er langt fra de eneste, der bryder reglerne systematisk. Mønsteret er, at virksomhederne bryder reglerne ufortrødent, selv om de får kritik af Alkoholreklamenævnet.

Carlsberg fortjener at blive fremhævet som en af de smarteste syndere, hvad angår gentagne omgåelser af reglerne for markedsføring af alkohol.

Forskellen på Carlsberg og Cult er raffinement. Hvor Cult buldrer løs med sex og bare bryster og åbent erklærer, at de ikke vil følge reglerne, flyver Carlsberg ganske enkelt under radaren ved at koble sig på fodbold og fællesskab.

Prøver grænser af

Bryggeriet høster goodwill på at bekende sig til reglerne og tage imod et ”Fy, skam dig”, når de går over grænsen. Men det er stensikkert, at de prøver grænserne af igen næste gang.

I skrivende stund er Alkoholpolitisk Landsråd for eksempel i gang med at indklage Carlsbergs for Alkoholreklamenævnet for at gentage en kampagne, hvor bryggeriet forbinder alkohol med sportslig succes.

Kampagnen blev lanceret, da FCK i foråret vandt Danmarksmesterskabet 2010. Carlsberg ændrede bogstaverne i firmaets logo, så der i stedet for Carlsberg stod Champions. Logoet kunne blandt andet findes på en dåseguldøl, som blev solgt via FCK's hjemmeside.

Hvad der tjener Carlsberg bedst

Sidste år fik Carlsberg kritik af Alkoholreklamenævnet for det kreative logo, og hvis Alkoholreklamenævnets kritik havde nogen vægt hos Carlsberg, så gentog de ikke kampagnen. Men kritikken er ufarlig, så Carlsberg fortsætter selvfølgelig på den måde, der bedst tjener deres forretning.

Det er kun få måneder siden, Carlsberg sidst fik kritik af Alkoholreklamenævnet for at gentage en allerede kritiseret kampagne. Det skete i september for en anden kampagne, der forbinder sport og alkohol ved at placere øldåser på en fodboldbane.

I 2009 blev ølgiganten kritiseret for en lignende kampagne, men det afholdt ikke Carlsberg fra at føre én præcis magen til i forbindelse med VM i Sydafrika sommeren 2010.

Men hvorfor skulle kritikken også gøre indtryk på Carlsberg?

Det er billigt og lukrativt at overtræde reglerne - så længe det ikke kan dokumenteres, at man retter markedsføringen specielt mod børn og unge, bliver man ikke ramt af lovgivning - og hvis man ellers kan holde til at få et brev med en skriftlig kritik fra Alkoholreklamenævnet, er der frit spil, og det benytter blandt andre Carlsberg sig af.

Se til tobaksområdet

Reglerne for markedsføring af alkohol blev revideret i forbindelse med Alkoholreklamenævnets jubilæum i sidste uge, men de blev bestemt ikke strammet.

Alkoholindustrien vil reelt først ændre adfærd den dag, opgaven med at vogte markedsføringen af alkohol flyttes til forbrugerombudsmanden, bakket op af skrappere love på området - alternativt, at der indføres forbud mod markedsføring af alkohol, som vi kender det fra tobaksområdet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.