Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Taxametersynspunkter

Peter Amstrup leverer i sit forsvar for taxametret 17/6 en ideal forklaring på rationalet i det særlige gennemførsels-taxameter på ca. 6 pct. af totaltaxametret, som gymnasierne får, når en elev har gennemført uddannelsen.



I Jyllands-Postens undersøgelse, der viser, at 43 pct. af gymnasielærerne mærker et pres for at lade elever bestå, ser vi, hvad der kan ske, når idealerne møder virkeligheden.

På det lidt mere overordnede niveau er det altså ikke hensigtsmæssigt, at de skoler, der har de største udfordringer mht. fastholdelse og gennemførelse, fordi de er placeret i områder med mange uddannelsesfremmede elever, i langt højere grad mister gennemførselstaxameterandele end de skoler, der ligger i områder, hvor der er mindre brug for resurserne.

Når jeg reagerer på Peter Amstrups indlæg, er det også for at præcisere, at JPs undersøgelse ikke viser, at gymnasielærerne ikke medvirker til at begrænse frafaldet i ungdomsuddannelserne, eller at de ikke orker at deltage i udviklingsarbejde for at skabe en uddannelse, der gør så mange som muligt til kompetente og studieforberedte studenter.

Gymnasielærere deltager med stort engagement i dette helt nødvendige udviklingsarbejde. Og det ville de såmænd også have gjort, selv om der ikke havde været et gennemførselstaxameter. JPs rundspørge viser snarere, at der er en dysfunktion i gennemførelsestaxametret, som i stedet for at motivere til større engagement virker frustrerende. Frustrerede lærere arbejder ikke optimalt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.